2009. április 22., szerda

Kertünk kincsei

Tegnap olvastam Dolce Vita medvehagymás olajának receptjét, amit a Maligán étteremből hozott nekünk. Bár medvehagymám már nem volt itthon, innentől beindultak a gondolatok, és hasonló módon - blansírozással - petrezselyemből, pitypang leveléből készítettem olajat (tavaszi salátákhoz.)

Egy csokor petrezselymet / pitypanglevelet 1 percre forrásba lévő vízbe dobok, majd jeges vízbe teszem (szűrővel a legegyszerűbb.) Utána alaposan leszárítom konyharuhán. Innentől kétféle módon folytathatom: vagy apróra vágom a zöldfűszert és felöntöm 2dl olajjal, vagy az olajjal össze is turmixolom, és másnap átszűröm. Én mindkét megoldást alkalmaztam, az elsőt is, mert szeretem a salátaolajban a zöldeket, ráadásul turmixolás nélkül nekem szebb, áttetszőbb az olaj. Felhasználás előtt pedig kissé felrázom. A fűszeres olajokat hűtő oldalában tárolom.

Az olajok után következett az orgonaszüret, a komjáti borecettel orgonaecetet készítettem (egy hét múlva átszűrhető), valamint illatos cukrot süteményekhez.
Az orgonából még lekvár is készül a konyhámban, nemsokára jelentkezem vele.
Külön bejegyzés lesz az orgonás receptekről hamarosan.

(A képen: petrezselyemolaj, pitypangolaj, orgonával illatosított cukor, orgonavirágos borecet - még készülőben.) Gasztroajándéknak is jók lehetnek.

14 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Ámulok és bámulok, hogy ennyire együtt lélegzel a természettel. Úgy beleszagolnék ebbe az orogonás csodába, meg a lekvárodba is majd egyszer.

MGL írta...

Nálam is készül az orgonalekvár-kiváncsi leszek a tiedre:)
Én is készítek orgonás cukrot...jó ötlet:)

Hanczur írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Hanczur írta...

Mondjuk volt vele némi munka. Reggel az üvegcsekeresés és tisztogatás után reám merte bízni a bevásárlókosarat, hogy szedjek bele orgonát.
Igazi nekem való tevékenység. Kaptam a metszőollót, és teli-szedtem neki. Eztán leültem mellé tekercselni.
Apró, rádióba való tekercseket alkottam, de lemerült a forgató eszközöm akkuja, viszont pár perc töltődés után meg túl gyors lett. Keresni kellett más megoldást. Ehhez órák kellettek.
Az én kis mátkám pedig ezidő alatt csak tépkedett..., szaggatott..., és válogatott. El volt vele.
Az eredmény?
Ő már kész van, én még nem.
:-)

Makka írta...

Megint gyönyörűséges fotót raktál fel!:)

Az illatos cukor, de főleg az orgonalekvár nagyon érdekel.
Körben a szomszédoknál mind van orgona...:))

duende írta...

Gyönyörűségesek! :) Idáig érezni a finom illatot... :))

Ezt az orgonás dolgot én is kipróbálom!

Limara írta...

csodaszépek! Az orgona lekvár nagyon izgalmasan hangzik, gyorsan kérjük a receptet, mindjárt elvirágzik, legalábbis itt az orgona! :)))

nana írta...

még sosem gondoltam az orgona ilyen irányú felhasználására! de nagyon tetszik! :)

lúdanyó írta...

A pitypanglevelet akkor is fel lehet használni, ha már kivirágzott a növény? Egyszer azt hallottam, hogy olyankor már keserű lehet a levél. Nem kóstolgattam, gondoltam megkérdezem a szakértőt :)
Az orgonás dolgokra én is nagyon kíváncsi vagyok.

erős ildikó írta...

Nem vagyok szakértő, én is mindig kísérletezem...
Pitypang: az olajnak kellemes ízt ad, de ilyenkor valóban erőteljesebb már a levelek íze.
Salátának virágzás előtt célszerűbb használni. Zsengébbek a levelek.

trinity írta...

Anyuéknál van orgona...Én is várom a lekvár receptet!!!
Még egy kérdés: mibe használod majd az illatos cukrot?
Merthogy gyönyörű, az kétségtelen!!!

erős ildikó írta...

A cukrot (átszitálás után) süteménybe,teába, krémekbe használom majd. De lehet, hogy limonádéban is kipróbálom.

Kata írta...

Hú, már megint miket alkottál...zseniális vagy!

Renata Kalman írta...

Szuper ötletek!

Persze akinek ilyen segítség dolgozik a keze alá...:)

Az öregebb pitypanglevél kicsit kesernyésebb.