2009. április 22., szerda

Orgonaszüret - ecet és illatos cukor




Honnan jött az ötlet? Nem tudom. Már tavaszelőn szerettem volna egy-két receptet ibolyából kipróbálni, de nem volt elegendő virágunk. Most viszont bőségesen van orgonánk, nem lesz kopasz a kert, ha egy részét a konyhában használom fel. Gasztronómiai célokra a jól kinyílt, erős illatú virágok a megfelelők - a rózsánál is ezt tapasztaltam, erről még írok később.

Az orgona esetében a megfelelően nyílt virágok könnyen lehúzhatók az apró zöld "tokokról", bár el lehet vele tölteni az időt, ha nagyobb mennyiségre van szükségünk.

Elsőként Palócprovence ibolyaecete nyomán orgonaecetet készítettem, a nomádportáról hozott fehér borecet hozzáadásával. A virágok színét gyorsan megszívta, most a hűtőben várakozik, két hét múlva leszűröm.

Illatos cukrot
a vaníliás cukorhoz hasonlóan készíthetünk, a virágokat cukorrétegek közé helyezzük. A cukor legyen jóval több, mint a virág (legalább másfél-kétszerese), mert a szirmok különben túlságosan átnedvesítenék az elegyet. Jól rázzuk össze naponta. Pár nap után már nagyszerű illata van, ekkor nagy
obb lyukú szitán keresztül át tudjuk szitálni, ha a szirmok nélkül akarjuk felhasználni. Célszerű, mert addigra a virág szép színe amúgy is megfakul. (Készíthetjük barna ill. nádcukorral is - nekem most nem volt itthon.)

Az orgonát más virágokhoz hasonlóan kandírozhatjuk.


A folytatás nemsokára következik.

11 megjegyzés:

Limara írta...

Levendulás cukrot már készítettem, most megyek megdézsmálom az orgonabokrot! :)))

Makka írta...

Holnap én is lopok a szomszédoktól, ami átnyúlik hozzánk, mindenképp a cukorban végzi.:))
Egyszerűen tökéletes a cukorról a kép.

Nekem egyelőre csak fehér levendulám van, de ettől még kipróbálom a levendulás cukrot is.

lúdanyó írta...

Hát ez tényleg gyönyörű, kipróbálom én is. Az orgona biztosan ehető? :)

erős ildikó írta...

Nyugodtan keress rá a neten, sokfelé megtalálod, mint ehető növényt.
Arra kell figyelni, hogy olyan virágot használj, amit nem ért vegyi kezelés (mondjuk nem permeteztek körülötte.)

lúdanyó írta...

Köszi, rákerestem :) Találtam is egyből recepteket. Ami nagyon tetszett, hogy virágokat tesz jégkockatartóba, arra önti a vizet és így fagyasztja meg. Inkább látványnak szép, de annak viszont nagyon.

Chef Viki írta...

Gyönyörű képek...

Kíváncsian várom, mibe fogod használni az orgonás cukrot!

Múlt vasárnap nagypapám vágott nekem egy nagy csokorral, az étkezőben illatozik :-)

Palócprovence írta...

Gyönyörű képek! Lassan már nálunk is nyílik, feltétlenül csinálok orgonás cukrot én is! :)

Lilahangya írta...

De jo! Ibolyas porcukrot epp most keszitettem es azon agyaltam, hogy az orgona eheto-e? Ezek szerint igen... Azt hiszem egy probat ez is meger...

Renata Kalman írta...

Én is kíváncsi vagyok, hogy mibe teszed majd az orgonás cukrot, kekszbe?

erős ildikó írta...

Ahogy írtam: süteménybe, krémekbe, esetleg teába, limonádéba.
Elsőre ezek jutottak eszembe.
Most egy linzer készül vele, majd lesz bejegyzés...

Cserke írta...

Muszáj valahonnan csennem egy bokrétát, hogy legalább a cukrot kipróbáljam.
Szépségesek a képek és nagyon kreatív vagy, ami azért nagyon nem lep meg:)