2009. október 9., péntek

Fűszeres csokoládék

szavak voltak csak
halandó szavak
melyek visszaadták
íveit a földhöztapadt
repülésnek

(erős ildikó - szárnyak suhogása - részlet)

Nem csináltam most semmi különöset, éppen csak játszottam egy kicsit. Annak idején Anyu gyakran készített nekünk házilag csokoládét egy nagyon egyszerű recept alapján. Nagyon jó íze volt, az állaga is a bolti csokoládénak megfelelő, vagyis szobahőmérsékleten is szilárd.
Később én is elszórakoztam vele, a legnagyobb élvezetet az jelentette, hogy sokféleképpen lehetett formázni, feliratokkal ellátni, darabolni, csomagolni. Csak az volt a fontos, hogy előre kitaláljuk, mit is szeretnénk, mert a dermedés közben már késő volt variálni.
A hagyományos csokoládé jó esetben kizárólag kakaóból, kakaóvajból és cukorból áll (esetleg tej is van benne.) A házi kivitelezésben a szilárd állag elérését megfelelő sűrűségű cukorsziruppal lehetett megoldani, illetve a kakaóvaj "pótlására" a lehető legmagasabb zsírtartalmú kakaóport használni. (Ma már a kakaóvaj is beszerezhető.) Amennyiben tejes változat készült, folyadék helyett zsíros tejpor került a masszába.

A régi recept így hangzott: 50 dkg cukorból és 15dkg vízből szirupot kell főzni. (A szirup megfelelő állagát cseppentéssel ellenőrizzük.) 25dkg zsíros tejport 7dkg kakaóval és 1 csomag vaníliás cukorral el kell keverni, majd a kész szirupot erre ráönteni. Addig keverjük, míg kocsonyás nem lesz. Mielőtt megdermedne, hozzáadunk 10dkg vajat, majd előkészített formákba vagy tepsibe öntjük. Ha mintázni, feliratozni akarjuk, gyorsan kell dolgozni. (Kb. egy A4-es méretű / fél kg-os csokoládéra elegendő adag.)

Persze ma már sokféle jó minőségű csokoládé kapható, nem szükséges házilag készíteni, bár a recept mellett szól, hogy nincsenek benne felesleges dolgok. Valószínűleg át is lehetne alakítani kakaóvajjal, s esetleg a cukor mennyiségét csökkenteni - bár nem tudom, az állaga hogyan változna ekkor.

Én most - ahogy előre jeleztem - "nem főztem ki" semmit,
egyszerűen csak felhasználtam 2 tábla 75%-os étcsokoládét úgy, hogy vízgőz felett felolvasztva különböző porított fűszereket (őrölt szegfűszeget, fahéjat és kardamomot, csipetnyi borsot és sót kevertem bele, majd formákba öntöttem.


A formák mintája csak az egynemű csokoládék esetén érvényesül, darabos (mogyorós, mandulás, narancshéjas stb.) változatokat inkább sima formákban érdemes készíteni. Gasztroajándéknak is jó lehet.

29 megjegyzés:

Felhőlány írta...

Nem vagyok nagy édesszájú, na de az étcsokival le lehet venni a lábamról! Ez a meseszép formázás meg különösen csudaszép! Hol lehet iyen csokiformát kapni...?
Küldök cserébe valamit Neked:
http://felholanyka.blogspot.com/2009/10/meglepetes-oscar.html

mandy tarragon írta...

de szépek :)

ManóAnyó írta...

Ezek a csokik nem csak finomak lehetnek, de nagyon jól is néznek ki. Nem biztos, hogy bele mernék harapni, sajnálnám, annyira szép!

Limara írta...

Milyen szépek! Nagyon szeretem az étcsokit, különösen a chilis változatokat! :))

Makka írta...

Gyönyörűek! Az ízesítések meg nagyon az ízlésem szerint valók.
Csatlakozom Felhőlányhoz, honnan vannak a formák?:)

(A házi csoki hozzávalóiból valóban "csak" fél kiló csokoládé lesz?)

erős ildikó írta...

Formák: végeláthatatlan választékban megtalálhatók az eBay-en. Én általában Nagy Britanniából vásárolok, mert onnan a legkedvezőbbek a postaköltségek az Unión belül.
Ez az öntőforma 3db, kb. 10x12 cm-es virágmintás téglalapot tartalmaz, az ára postaköltséggel együtt 6.15 GBP (kb. 1800 Ft) volt.

Házi csoki:
Makka, én fél kilós mennyiségre emlékszem, de régen volt már, lehet, hogy tévedek. (Mindenesetre egy közepes méretű tepsibe öntöttük.)

Csibe írta...

Jajjj, de nagyon szépek!

Orsi írta...

Fantasztikus ez a forma!Tényleg nagyon jó kis gasztro ajándék...juhúú és mindjárt itt a karácsony is:)))

timus írta...

Hűha, ez nagyon jól néz ki, és szuper ajándéktipp! Köszönet érte.

Puszedli írta...

Nagyon szépek.. csak ámulni tudok.

KennyT írta...

Nagyon szép a fűszeres csokoládék^^

Jade írta...

Gyonyoruek! Az ajandektippet kulon koszonom!
Na es azt, hogy ujra eszembe juttattal dolgokat. Annakidejen, meg tinedzserkoromban nem lehetett jo csokikat kapni a boltban -nalunk Erdelyben - es mi is gyartottuk otthon. Aztan, amikor mar jobb idok jartak, meg a boltban is lehetett kapni a hazi recept szerint keszult csokit. Jujjj, de finom volt az ize, most is erzem a szamban! Noveremmel nem gyoztuk kivarni, hogy megkemenyedjen, meg melegen nyalogattuk...
Na, elo kell kerestessem Anyuval a receptet!

Ági, aki főz írta...

Ez tényleg valami fantasztikusan gyönyörűséges! És imádom ahogy eltalálod mindig a verssoraiddal, ami éppen engem is foglalkoztat.

lúdanyó írta...

Gyönyörűek!

Chef Viki írta...

Kinyúlok... Gyönyörű szépek lettek!

Micsoda ajándék! Ráadásul elképzeltem az ízét is :-)

duende írta...

Hát... tátva maradt a szám... Ezek egyszerűen.... gyönyörűek! :)
Nem lenne lelkem megenni őket, csodaszépek. :)

Névtelen írta...

Azonnal nekiestem az eBay-nak és szettet nem nagyon láttam virágosban, ráadásul minden dollárban volt megadva. Tuti biztos, hogy innen vetted ezeket a csudaságokat?
Leru

erős ildikó írta...

Leru!
Tuti biztos...
Valószínűleg az eBay.com-nak estél neki - nekem célszerű a kontinensen, és az unión belül maradni praktikus okokból. Ezért én az ebay.co.uk oldalon vagyok regisztrálva, vagyis a brit lapon.
Nem tudom, virágos van-e most fent, mert mindig változik a kínálat, de sokféle van.
Esetleg próbáld ezt a linket (remélem működik):
http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLoc=3&_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A2471&_nkw=chocolate+mould&_dmd=3&_in_kw=1&_oexkw=&_okw=chocolate+mould&_sop=12&_trksid=p3286.c0.m14&_udhi=&_udlo=&_vc=1

Névtelen írta...

Hát igazad volt, valóban a com-on landoltam. Köszi a pontosabb útbaigazítást! Fantasztikus névnapi ajándékötletet adtál édesszájú barátaim köszöntésére. Nemrég kaptam egy hasonló, de kevésbbé mutatós kézműves csokit Nagymarosról, már akkor nekilódultak a gondolataim és most a jóvoltadból célegyenesbe kerültek.
Apropó, miért vetted le fentről a nomád porta fotóját?
Leru

erős ildikó írta...

Örülök, hogy segíthettem. Nem gondoltam volna egyébként, hogy a kis játékom ennyi embernek tetszik majd. Sajnos már sötétedett, amikor a csokoládékat fényképeztem, ezért nem tudtam elég éles képeket csinálni. (Bent vagy vakuval pedig sohasem fotózom, azt nem szeretem.)
Nomádporta - fotó: nem az volt a cél, hogy levegyem, hanem, hogy egy egyszerűbb, az ízlésemnek megfelelőbb fejléc készüljön. Ezt a fotót (ami most van fejlécen) nagyon szeretem, és szintén a nomádporta közelében készült.
Lehet, hogy a házról is lesz majd ismét fotó fent, de ahhoz olyan képet kell csinálnom, ami fejlécnek is alkalmas, vagyis ilyen hosszúkás formára szabható. (A korábbi fotók nem ilyen "szemszögből", nem ilyen céllal készültek.)

Ízlésszindróma írta...

jaj, hát tényleg csodaszép formák! és a csoki is nagyon finom illatos lehet. Már itt várja nálam jobb sorát, illetve az ünnepeket a kakaóvaj(ha nem kenem mind a lábamra:), hogy csoki bon-bon legyen belőle, de ezek a formák nagyon tetszenek, jó ötletet adtál.köszi:)

Vali írta...

Hát ez nagyon szép és jó ötlet ajándékozásnak. Az étcsoki a kedvencem.

Palócprovence írta...

Nagyon jól néznek ki! :)

Tündér írta...

Ismét egy egyszerű és nagyszerű dolgot alkottál.A lilahagymás recept is nagyon tetszett!

szepyke írta...

Napmátka! Ezek gyönyörűek! És micsoda ajándék ez!
Nah, húzok az e-bay-re!
Jesszusom, egész délután nézelődhetek már megint! De jóóóóóó!
Köszönöm, köszönöm, köszönöm!!!

szepyke írta...

Napmátka, milyen címszó alatt találtad ezeket, mert én nem találok ilyet, csak jóval kisebbeket!

erős ildikó írta...

Szia! A nagyobbak tényleg ritkábbak, de azért vannak időnként.
A kereső kifejezés: "chocolate mould" volt.
Neked is idemásolom a linket, ahol nézelődtem:
http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLoc=3&_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A2471&_nkw=chocolate+mould&_dmd=3&_in_kw=1&_oexkw=&_okw=chocolate+mould&_sop=12&_trksid=p3286.c0.m14&_udhi=&_udlo=&_vc=1

szepyke írta...

Örök hálám!
Nekem csak kisebb formák jöttek ki, megyek, nézelődök!:) Köszömöm!

erős ildikó írta...

Sziasztok!
Többen említettétek, hogy keresgéltetek az eBayen, de csak kicsi formákat találtatok. Az elképzelhető, hogy most pont ilyen virágos nincs (később még lehet), de táblás formák azért vannak fent most is. Csak néhány táblás a brit oldalról találomra:

http://cgi.ebay.co.uk/Four-Aces-Playing-Cards-Chocolate-Moulds-Mould_W0QQitemZ360173279049QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item53dc001749&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Open-Book-Chocolate-Moulds-Mould-Mold_W0QQitemZ360108839452QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item53d828d21c&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/3-Chocolate-Mould-Assorted-Leave-Design-Cake-Decoration_W0QQitemZ260490097842QQcmdZViewItemQQptZUK_Collectables_Paper_RL?hash=item3ca66b74b2&_trksid=p3286.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Break-Apart-Candy-Bars-Chocolate-Mould-Moulds-5707_W0QQitemZ110416611580QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item19b557c8fc&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Happy-Birthday-Business-Card-Chocolate-Moulds-Mould_W0QQitemZ110417300265QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item19b5624b29&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Thank-you-for-Sharing-Chocolate-Moulds-Mould-Mold_W0QQitemZ110417300986QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item19b5624dfa&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Three-Finger-Break-Apart-Bar-Chocolate-Moulds-Mould_W0QQitemZ360173286452QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item53dc003434&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Thank-You-Business-Card-Chocolate-Mould-Moulds-Mold_W0QQitemZ160204931093QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item254cf54015&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Thank-You-Greetings-Card-Chocolate-Mould-Moulds-12361_W0QQitemZ360176715899QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item53dc34887b&_trksid=p3911.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Chocolate-Moulds-Horses-on-Plaques-Mould-A116_W0QQitemZ260367788729QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item3c9f212ab9&_trksid=p3286.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Large-Candy-Bar-Chocolate-Candy-Mould-Wilton-2115-4431_W0QQitemZ170268190163QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item27a4c665d3&_trksid=p3286.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/4-Cavity-Pure-Soap-Bath-Bomb-Chocolate-Mould_W0QQitemZ140351030469QQcmdZViewItemQQptZUK_Carfts_Candle_SoapMaking_EH?hash=item20ad92c4c5&_trksid=p3286.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Chocolate-Moulds-Natural-Handmade-Bar-M175_W0QQitemZ370093443554QQcmdZViewItemQQptZUk_Crafts_Cake_Decorating_MJ?hash=item562b49c9e2&_trksid=p3286.c0.m14