2009. május 17., vasárnap

Aszalt paradicsom fűszeres olajban


Fénykép: Erős Ildikó © napmátka tűzhely

Ez a finomság természetesen nem idén készült. A fényképeket rendezgetve akadtam rá. De remélem, hogy idén már nagyobb mennyiségben is tudok készíteni. Tavaly egy váratlanul befutott munka jutalmaként vettem egy aszalógépet. Biztos sokakban felmerül a kérdés, hogy minek. Hiszen az áldásos napfény kitűnő munkát végez. Nos, majd a jövő igazolja vagy cáfolja a döntésemet. De úgy gondoltam, ez jól kiegészíti a természetes - azaz napon történő - aszalást akkor, amikor az időjárás nem megfelelő. A nomádporta ugyanis az ország meglehetősen hűvös szegletében található. Viszont sok gyümölcsünk van, de nem épp a kánikulában érik be. Az ősszel gyűjtött gombákról nem is beszélve. Minden egy kicsit később terem, mint máshol. Természetesen ott is remekül lehet a napon aszalni - ha azonban a feltételek nem épp a legjobbak, besegíthet ez a szerkezet. Persze módjával, hiszen az energia nem ingyen van.

A paradicsom szeptember-október környékén érett be tavaly a nomádportán. Még nem volt hatalmas termés, egyelőre csak próbálkozunk a növényekkel: melyiknek tetszik a talaj, a klíma, a környezet. Az aszalás tárgyában sokfelé tájékozódtam könyvekből és az interneten, különösen Dulmina és Chili & Vanilia írásai keltették fel érdeklődésemet. Pár napja pedig a Vegasztrománia blog emlékeztetett erre a finomságra.
Én így készítettem:

Hozzávalók: 1 kiló paradicsom, csipet só, 1 fej fokhagyma, 1kk szárított, morzsolt bazsalikom, néhány szem zöldbors, kb. 4 dl jó minőségű olaj (nálam most kukoricacsíra-olaj)

Elkészítés
: A paradicsomokat félbevágtam, a magos-folyékony részeket egy kiskanállal eltávolítottam (egy kis üvegbe összegyűjtöttem további konyhai célokra.) Fémtepsibe, zsírpapírra helyeztem, és kitettem a napra. Két napig száradt ott (közben forgattam, éjszakára behoztam). Utána lehűlt és beborult az idő, így az aszalás az aszalógépben fejeztem be (kb. 8 óra alatt 60-70 C fokon.)
Az aszalógépbe helyezéskor a paradicsomszeleteket megszórtam bazsalikommal és egy csipetnyi sóval. Félbevágott fokhagymagerezdeket is a paradicsomszeletek közé tettem. Amikor elkészült, a paradicsomokat egy tiszta üvegbe helyeztem a fokhagymával együtt, rádobtam a zöldborsot és felöntöttem az olajjal.


S hogy mi lett belőle?
Akkor - frissiben - megkóstoltam, mert hajtott a kíváncsiság. Mennyei... Megcsináltam a fotókat, meg felfirkáltam a konyhai jegyzetfüzetembe, mit hogyan csináltam. (Ezt szerencsére egy ideje mindig megteszem, különben már semmire nem emlékeznék.) Azután eltettem hűvös, fénytelen helyre.

Itt az ideje, hogy használjam!

20 megjegyzés:

Palócprovence írta...

Az aszalt paradicsom mennyei! Tavaly én is rengeteget csináltam, mégsem lett elég.
Milyen aszalógéped van?

erős ildikó írta...

Nem túl bonyolult, 8 tálcás Hauser.

nana írta...

én is gondolkodom aszalógépen.. majd utánanézek ennek a változatnak!

erős ildikó írta...

Lehet, hogy van jobb / olcsóbb / energiatakarékosabb, stb.
Tényleg nem tudom. Örültem akkor, hogy találtam egy megfelelő méretet.

lúdanyó írta...

Na, ezt én is kipróbálom, nagyon finom lehet. Nincs aszalógépem, de azt olvastam, hogy sütőben is lehet.

erős ildikó írta...

Mehet sütőben is persze, alacsony hőfokon 50-120 C között valahol. De ha napon is tudod szárítani, akkor inkább azt javaslom. Csak akkor tedd sütőbe, ha muszáj.
Én is csak kiegészítésképpen használom az aszalót. Használom - ez túlzás, mert olyan sokat még nem ment.
A bejegyzésemben kattints a Dulminához vezető linkre! Ő nagyon profi már a napon aszalásban, ott összegzi a tapasztalatait.

Lonci (Győr) írta...

Jobbnál jobb helyeket találok, s jobbnál jobb ötletek, csak időt is lehetne hozzá kapni?

chilii írta...

szerintem mindeképp jó befektetés lesz! én is úgy vagyok vele, hogy amíg süt a nap, addig bolond lennék csapágyasra járatni a villanyórát a sütővel, de ha beborul akkor inkább az aszalógép, az mégiscsak kevesebb energiát fogyaszt, mint a sütő! amikor meg már esetleg be kell fűteni, akkor remekül lehet aszalni a cserépkályhánk tetéjn is :) (pl. körtét)ahol lehet spóroljunk! :)

duende írta...

A kedvenc csemegém, imádom. Tavaly én is csináltam augusztus végén, 2 nagy üveggel lett, de már se híre-se hamva... Én sütőben készítettem, mivel nincs aszalóm. A legkisebb lángra tettem, és kissé nyitva hagytam a sütőajtót. Teljesen jól sikerült, bár jópár órát ment a sütő abban a melegben... :))

Tavaly volt szerencsém igazi korfui aszalt paradicsomot enni - hugom hozta, egy parasztnénitől vette. Hát az... az tényleg mennyei volt. Napon aszalta a néni. Azt az ízt sosem felejtem el. És hozzá kóstoltunk kapribogyót, szintén házit, a nénitől. Hát az is... a bolti meg sem közelíti... Voltak benne kis szárak is, vékony szárak, és nagyon szép nagy bogyója volt. Hiába! A mediterrán az mediterrán... :))

erős ildikó írta...

Nekem szerencsém volt, hogy ez a próbaüveg megmaradt, és el is feledkeztem róla. Na majd most! Azt hiszem nagyon gyorsan el fog fogyni, a mai ebédbe már tettem is...

erős ildikó írta...

Lonci!
Köszi, hogy benéztél! Az idő - mint tudod - a legdrágább kincs! Sokszor megfizethetetlen. Így nem hiszem, hogy kapnál bárhol is:-) Még akinek van, az sem szívesen adja...
De ahogy elnéztem a blogod, Neked is jut időd elég sok dologra! Klassz!
De megértelek: én is telhetetlen vagyok...

erős ildikó írta...

chilii!
Teljesen igazad van. És a kályha is remek ötlet - az almától/körtétől meg igazán jó illat lesz télen is.

Makka írta...

Ezen az aszalt paradicsomon már én is annyit gondolkodtam, hogy kéne, mint kéne. Eddig, ahol laktam, nem volt kedven nyáron a sütőt használni annyi ideig, de most, talán kipróbálom. Egy hét napos idő elég neki?

erős ildikó írta...

Elég bizony! Nagyjából 4 nap is.

Renata Kalman írta...

Nálunk aszalógép nélkül nem lett jó, bepenészedett a gyümölcs. Mióta van aszalógép, azzal csináljuk. Paradicsomot még eddig igen keveset aszaltunk. A kertben termett elfogy, amit veszek az meg ég és föld. Amit a kertben frissen szakítok, meleg és napízű! szó szerint...

erős ildikó írta...

Igen, elhiszem, hogy elfogy a napízű paradicsom aszalás nélkül is!
(Az azért érdekel, hogy vajon miért penészedett be a napon aszalt. És melyik gyümölcsről volt szó?)

dédike írta...

Tavaj a fügém bepenészesedett egy éjszaka alatt.
Tavasszal vettem aszalót, Hauser 5 rekeszes. nagyon tetszik. Cseresznye, meggy, sárgabarack, füge, minden megy vele.
Nagyon finomak lettek. most próbálom ki a paradicsomot, ahogy nálad olvastam. Tartósító szer nem kell hozzá?
Nagyon jól lehet használnia zöldfűszereknél is.
Szeretettel üdvözől DÉDI.
Bocsi, hogy zavartalak.

Eszter írta...

Ezt én is kipróbálom nagyon jól néz ki és biztos nagyon finom is!:-)

Mézeskalács írta...

Szia!

Engem az érdekelne, hogy teljesen csörgősre kell e szárítani?
Előre is köszönöm!:)

erős ildikó írta...

Nem kell csörgősre szárítani, ha olajban teszed el.