2009. május 18., hétfő

Napon készült rózsakivonat

Aki még nem olvasott gasztrohorrort, az most párom komjáti blogján megteheti... de az érzékeny gyomrúaknak inkább azt ajánlom, hogy hagyják ki (maradjanak velem!), és lássuk mi lett az egyhetes kísérletezésem eredménye:

Az előzményekről itt olvashattatok. Meg kell mondjam, kíváncsian vártam én is az eredményt. Végül kivonatnak neveztem el, mert állagában nem szirup (csak kevés cukrot használtam a folyamat elősegítésére), inkább víz, viszont a rózsavíz lepárlással készül, nem így.
Arra számítottam, hogy majdnem átlátszó folyadékot nyerek majd, függetlenül a felhasznált rózsaszirmok színétől. De végül is ez nem párlat, az eredmény egy enyhén sárgás színbe játszó, intenzív illatú kivonat lett.
Abban nem tévedtem, hogy a cukor mennyiségét nagyon el kell találni. Több üvegnyi rózsaszirommal kísérleteztem. Az vált be, ahol csak nagyon kevés cukrot tettem bele, épp csak megszórtam a szirmokat. Valamennyi azonban kell bele, egyrészt, hogy beindítsa a folyamatot, másrészt, hogy valamelyest tartósítsa a fonnyadásnak induló, nedvességüket vesztő szirmokat.
Az első két napban nem volt leszűrhető folyadék, a harmadik naptól viszont rendszeresen szűrni kellett. Én ezt kétszer is megtettem egy nap. Nem volt nagy mennyiségű ugyan a folyadék, de nem akartam, hogy az alsó szirmok idő előtt romlásnak induljanak.
Igazából ez lenne a lényeg: figyelni arra, hogy a szirmok folyamatosan veszítsék el a nedvességtartalmukat, fonnyadhatnak közben, de nem szabad rothadniuk. Ezért ne álljanak nedvességben, és jól szellőzzenek. A cukor természetesen elszív valamennyi nedvességet, de ha csak keveset használunk, akkor nem áll össze, hanem segítségünkre van a folyamatban.
Arról is meggyőződtem, hogy nem kell letakarni az üveg száját. Sőt, jobb, ha nyitva van. Illetve gézréteget tettem rá a kíváncsiskodó bogarak távoltartására.
A szirmokat - bár összeesnek az üvegben - naponta ütögetéssel érdemes fellazítani - ismét csak a romlás elkerülése végett. Az üveg illatáról is érezhető, hogy egészségesek-e a szirmok.
A folyamatot nekem ebben a melegben és napsütésben egy hétig sikerült fenntartanom a szirmok cseréje nélkül, bár az első két napban tettem rá még friss szirmokat.
Két hagyományos méretű befőttesüvegnyi sziromról összesen 1dl folyadékot sikerült nyerni ennyi idő alatt. (akinek több türelme van, nagyobb mennyiséggel is játszhat.)
Én már annak is örültem, hogy sikerült megcsapolnom a szirmokat, és nem lett kudarc a kísérletből, mert - bár az elvet értettem - a kimenetele számomra elég bizonytalannak tűnt.
Titkon reméltem is hozzászólásokat (segítséget) olyanoktól, akik már próbáltak hasonlót - de ezek nélkül kellett boldogulnom. Annak is örülök, hogy főzés és más komolyabb beavatkozás nélkül sikerült kivonatot nyernem a még élő sejtekből.
Ahogy már jeleztem korábban, ezúttal nem a legmegfelelőbb rózsák állnak rendelkezésemre, de a kivonat így is aromás, illatos lett. Bízom benne, hogy jó lesz majd süteményekbe, desszertekbe.

A RECEPT - most már pontosítva - az eredeti bejegyzésnél dölt betűvel szedve olvasható.

12 megjegyzés:

Ancsika írta...

Minden elismerésem :)

lúdanyó írta...

Csak csatlakozni tudok, elképesztő türelmed van :)

Limara írta...

Emelem kalapom! :))
Bármilyen rózsaszirom jó hozzá? Mindegy milyen fajta, tea rózsa, futó, stb...?

erős ildikó írta...

Igen, tulajdonképpen bármelyik jó lehet, de ahogy írtam a múltkor, gasztronómiai célokra a legjobb a Rosa Damascena és a Rosa Centifolia (damaszkuszi és százszirmú rózsa.)
Nekem most az nincs, ezért mindenfélét használok. Azért legyen jó illatos, eléggé kinyílt a virág.

Palócprovence írta...

:))) De legalább főz!
Ami a rózsakivonatot illeti, minden elismerésem! Nekem nem lenne ennyi türelmem.

Hanczur írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
erős ildikó írta...

Mindenki a türelmet emlegeti, nem nagyon értem... Azért mert egy hétig tart a folyamat, még nem ülök folyamatosan mellette...
ebédre meg láthattátok: félórás dolgokat dobok össze.

Palócprovence!
Biztosíthatlak, hogy ezeket nem tőlem tanulta...

Hanczur írta...

"Belőlem nőtt ki, mint fatörzsből gyönge ága."
:-)
Érdekes, a saját blogom után nem tudok választ írni. A TIéden meg igen.
Már többször akartam izenetet küldeni a Szomszéd Asszonynak ott Budafokon, de miután jó féloldalniy választ dobott el a gép minden nyom nélkül, morcos lettem, és nem folytattam.
A főzés tudományát meghagyom a tehetségesebbnek. A Mátkám ért hozzá, én pedig itt a technikai megoldásokat tartom fontosna, az evés pedig a létfenntartáshosz szükséges.
Ő is meg tudta javítani a notebookjának a vezetéknélküli hálózatát, de bizonyos vagyok benne, ha otthon lennék, rám bízná.
Egy családban fontos a munkamegosztás. Pláne, ha még élvezet is kötődik hozzá.

trinity írta...

Van benned kísérletezőkedv és kitartás, az biztos! Gratulálok!!

duende írta...

Örülök hogy sikeres lett a kísérlet! :) Most aztán kereshetsz (nekem :))) ) jó kis arab, indiai, vagy török sütiket hozzá! :) Nyami.

juditsd írta...

Kar, hogy illatokat nem tudunk mellekelni, de nagyon igeretes ez a rozsakivonat! Es milyen szep ez a foto!!

erős ildikó írta...

Köszönöm! Illatokat valóban nem tudok mellékelni, talán majd felhasználási javaslatokat, később.