2009. június 9., kedd

Töltött (v)álságlepény

egy nap vagy kettő. szinte ugyanaz.
testem mélyén tehetetlen ülök.
nem mozdít meg értelem és erő.
nem hoznak álmot a nappalok.

(erős ildikó - árnyak - részlet)

Ma ez sikerült ebédre. Semmi különös, készítettem négy lepényt vegyes lisztből, majd kettőt-kettőt összefordítva megtöltöttem, megsütöttem.
Apunak adtam az egyiket (mint vacsoralehetőséget), mire megkérdezte, hogy ennek mi a neve. Mondtam neki, hogy fogalmam sincs, lepény. Megtöltve. Ez a válasz persze nem elégítette ki, mondván, hogy lepény sokféle van, még töltött is. Hiába, neki mindenre kell valami címke. Megkérdezte, hogy ez a valami a Szegénység-lepény-e? Mire mondtam neki, hogy az akármilyen is, ettől még biztosan fényévekre van, és megmutattam a benne üldögélő virsliszeleteket (van benne hús is, látod?) Tényleg? Tényleg. Van, akinek ez fontos... Ezután helyesbített, és a Mentsük meg Magyarországot! nevet ajánlotta a lepénynek, amit egyrészt meglehetősen hosszúnak találtam, másrészt csak annak tudtam be, hogy túl sok tévét néz...

Hozzávalók (két kerek töltött lepényhez): 8dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 10dkg rétesliszt, 1kk só, 0,8dl víz, 2,5dkg vaj
a töltelékhez: 6 kis szem krumpli, 1 szál sárgarépa, 1 szál újhagyma, 1 szál juhbeles virsli, 3-4ek natúr
paradicsompüré, 1kk só, 1dkg vaj
a sütéshez: 2ek olaj


Elkészítés
: a lepény hozzávalóit egy tálban összegyúrtam (ezért felesleges elővenni a gyúródeszkát.) 4 gombócba osztottam. Letakartam és pihenni hagytam. A krumplikat héjában puhára főztem, majd lehűtöttem és krumplinyomóval - a vajat és a sót is hozzáadva - összetörtem. A répát, a hagymát és a virslit vékony szeletekre vágtam és a püréhez kevertem. A tésztagombócokat egy nagyobb vágódeszkán vékony lappá nyújtottam, akkorára, hogy szépen beleférjenek a palacsintasütő serpenyőmbe. Két lepényre elosztottam a tölteléket. Ezután a töltelék felszínébe 3-4 helyen kisebb mélyedéseket nyomtam, és oda öntöttem bele a paradicsompürét. Végül betakartam a másik két lepénnyel. Szélüket összenyomkodtam, és 1-1 evőkanál olajon megsütöttem a lepények mindkét oldalát.

Fűszeres sajttal kikevert joghurtot locsoltam a tetejére. (Természetesen vegán töltelékkel is készíthető.)

17 megjegyzés:

Makka írta...

Már megint nagyon szuperül néz ki! Ha ilyen a válság, akkor semmi baj.:))

lúdanyó írta...

Jaj de jó lett!!

duende írta...

Ez milyen ötletes! :) Nagyon tetszik.

Névtelen írta...

Szia!Az ujkrumplis-gombás egytálad ota Te vagy az elsőszámu kedvencem,volt már ebédre köretnek,meg vacsorára is,mivel nincs sütőnk,nagyon gondolkodnom kell,miket kotyvasztjak.Na de most kicsit elszontyolodtam,hogy Te virslit is eszel :( Ez a válságnak tudhato be? üdv:Mimi

szepyke írta...

A papádnak beszélgetnie kellene az én papámmal... Ő is elég sok tévét néz. Vasárnap éjjel telefonon beszéltünk, majd szinte köszönés nélkül letette a telefont, mert valaki olyan jött, akit látni akart...

szepyke írta...

Mimi, bocs,hogy én kérdezek, nem én vagyok a házigazda, de mi a baj a virslivel?

Ancsika írta...

Óriási ötlet! :) Mindíg meglepsz minket valami csodással! :)

Ízlésszindróma írta...

Nyammm, nyamm, nagyon étvágy gerjesztő, megyek keresgélek valami élelmet a hűtőben:))

erős ildikó írta...

Virsli-kérdés:
Kedves Mimi és akik még e témában írtak!
Soha nem neveztem vegetáriánusnak a blogomat, mert nem az. Az igaz, hogy nekem nem létkérdés a hús, és viszonylag ritkán eszem, inkább a fiúk miatt kerül az ételbe.
De néha azért eszem.
Virsli és virsli között szerintem nagy különbség van, én a jó minőségű juhbeles virslit például szívesen eszem időnként (ma összesen került 1 szál az ételbe), igazából az ára is a hatszorosa mondjuk a tescos baromfivirslinek.
(Tehát a válsághoz biztos nincs köze a szereplésének.) Ezzel nem azt sugallom, hogy ez a virsli feltétlenül jobb, de nekem igen.
(Egyébként meg simán kihagyható az ételből, ha zavar valakit:)

lúdanyó írta...

Bár sok mindent tudok már rólad, de nem eleget :)
http://ludanyo.blogspot.com/2009/06/7-titok.html

erős ildikó írta...

szepyke!
Tudom én, hogy az idősebbeknek jobban kell a tévé, mert kevesebb a lekötöttségük. Apunak ott van a számítógép, de ma már olyan tévésorozatokat is megnéz, amit korábban soha. Nem baj.
Igazából a közéleti műsorokon szoktam kiakadni (főleg azon, hogy még vasár- és ünnepnap is van politika, sosincs szünnap.) De mondjuk párom is megnézi.
Meg az zavar, hogy reggel a rádióban is először jönnek a politikai hírek, és csak utána az időjárás meg a közlekedés hírei.
Munkába menő embereknek? Ezt a sorrendet értelmileg soha fel nem foghatom...

lúdanyó!
Köszönöm a kérdést, igyekszem majd...:)

Tündér írta...

Nagyon ötletes! Jókat találsz ki!

Makka írta...

Ugyan megelőztek, de sebaj.:)
http://www.makkakonyha.com/2009/06/7.html

trinity írta...

Napmátka,
szenzációsan kreatívan állítod össze ezeket a fogásokat! Ez a lepényis valami szuper!!
Apukád pedig jópofa, szerintem humorizált,nem??

Az én apukám is rengeteg TV-t néz, ott éli az életét gyakorlatilag:(

Virslit néha mi is eszünk, de mondom, néha-akkor viszont ezt az általad említett jobb minőségűt...

Arany középút:)))

trinity írta...

Bocs a melléütésért, egybeírásért-késő van....

trinity írta...

Megint én:))
Légyszi, nézz be hozzám is:

http://zamatesillat.blogspot.com/2009/06/most-meg-titok.html

Ancsika írta...

Légyszíves nézz be hozzám! Játszani hívlak, ha van kedved! :)