2009. május 10., vasárnap

Fenyőszirup

A kis szitkafenyőnk tavaszi ruhát öltött. Nagyon hálás vagyok neki ezért, ő az első fenyőnk, aki otthon érzi magát a kertben. Ráadásul nem is sértődékeny. Már eltűrt két karácsonyi huzavonát. Néha elgondolkodom rajta, milyen jó lenne egyszer elvinni a nomádportára, hogy ott találjon végleges lakhelyre. Karácsonykor persze mindig feldíszítenénk, de csak odakint. Azt hiszem, erre mégsem kerül sor, talán túlzás lenne neki még egy utazás. Most jól érzi magát. Meglátszik rajta. Tele van új hajtásokkal. Remélem, azt is megbocsájtja nekem, hogy ezeknek a hajtásoknak egy részét én most eltulajdonítottam (elkértem tőle.)
Ugyanis tegnap láttam chriesi blogján egy fenyőméz receptet. Megtetszett az ötlet, azután kicsit kutakodtam a világhálón: hogy is készül ez. Mert boltban természetesen láttam már. Nos, nem újdonság: a mézet a méhek készítik. Így van ez a fenyőméz esetében is. Viszont különleges ízű és illatú fenyőszirupot mi is könnyen csinálhatunk. A cukor vagy méz részleges helyettesítésére, fűszerezésre jó lesz majd süteménybe, desszertekbe, akár karácsonyra is. Elkészíteni viszont most lehet.

Hozzávalók: 10 dkg zsenge fenyőhajtás, 5dl víz, 30dkg cukor, 1 citrom leve

Elkészítés
: A fenyőhajtásokat egy fazékba tesszük, ráöntjük a vizet és a citromlevet. Felfőzzük. 5 percig forrni hagyjuk, majd félrehúzzuk a tűzről és hűvös helyen néhány órát (legjobb, ha egy éjszakát) állni hagyjuk. Utána átszűrjük. A levéhez öntjük a cukrot és főzéssel besűrítjük. Figyelem! Ne főzzük túl sűrűre, szobahőmérsékleten is legyen sűrűn folyós, méz állagú. Így könnyen tudjuk majd édesítésre felhasználni. Hűvös, fénytelen helyen tároljuk.

Nem tudom, hogy minden fenyő alkalmas-e erre a célra. Én a szitkafenyőnk hajtásaiból készítettem, markáns, gyantaillatú lett a végeredmény. Gasztroajándéknak is mehet.

34 megjegyzés:

duende írta...

:))

Nagyon szép a kis fenyő! :)

Nekem egy fenyőszörp receptem van!

erős ildikó írta...

Lássuk! Lássuk!
Fent van a blogon?

duende írta...

Nincs, de leírom Neked!

Zománcozott edénybe tesszük a friss hajtásokat, és annyi vizet öntünk rá, hogy az edény 3/4-éig érjen. Addig főzzük, míg a víz felére apad. Ekkor vászonruhán átszűrjük, kicsit ki is nyomkodjuk. A lét literenként 80 dkg cukorral sziruppá főzzük, előmelegített üvegekbe töltjük, és szárazgőzben hagyjuk kihűlni.


Már nem tudom, honnan írtam le, de jó régóta megvan a receptes füzetemben. :)

lúdanyó írta...

A fiamtól kaptam ajándékba egyszer egy üveg bolti fenyőszirupot, abban voltak kis tobozok is. De nem tudtam elképzelni, hogyan készülhet ez a szirup. Most már tudom :) Jó lenne tudni, hogy milyen fenyőfélékből készíthető még el.

Kata írta...

Hihetetlen vagy, miket találsz és készítesz:) Nagggyon tetszik!

Limara írta...

Nem vagy semmi! :)) Nagyon tetszik, de tényleg jó lenne tudni, minden fenyő jó-e hozzá! :))

erős ildikó írta...

Próbáltam utánanézni, de kevés helyen taglalják külön a fenyőket e tekintetben.
Általában véve gyógyító növénynek tüntetik fel, pl. a jegenyefenyőt különösképpen.
Tudtommal a vörösfenyő is megfelelő ilyen célra.
A tűlevelűek közt van azért egy-két mérgező, ilyen a tiszafa is.

trinity írta...

Tényleg eszméletlen, mi minden eszedbe jut!!!
Nem hasonlít a juharszirupra?Igaz,az nem tűlevelű, de a fa nedvéből nyerik szintén és milyen finom....

Off: Az eperről írtam múltkor, hogy vmelyik blogon olvastam, hogy 1 hét múlva leérik...
Na ez egyáltalán nem stimmel....
Ma kimentem oda, ahol lekvárnak ill. enni rengeteg epret szoktam szedni-venni, de jelenleg épp csak a virágzás fázisában van! Tehát semmiről nem maradtunk le!:)))

Chef Viki írta...

Fenyőmézet már kóstoltam, Csehországból import. Fantasztikus zamata volt!

Ez a fenyőszirup, megáll az eszem! Csodálatos ötlet!

erős ildikó írta...

Juharszirup: még nem kóstoltam, így nem tudom, hasonlít-e...
Fenyőméz: azt biztos nem készítek, nem vagyok méhész. De ez a szirup tényleg megmozgatta a fantáziámat a felhasználást illetően is.

erős ildikó írta...

Eper: Igen, sokfelé olvasom a blogokon, hogy szezonja van. Tudtommal még nincs. Nálunk például még virágzik...

erős ildikó írta...

Duende!
Köszönöm a receptet! Most nem pusztítom tovább szegény kis pici fenyőnket, de elteszem a receptet, hogy kéznél legyen a következő akciónál!

Katbo-Réka írta...

Szia Napmátka!
Mi fenyőszirupot Székelyföldön vettünk egy nénitől, aki Gyergyói fenyvesek "fenyőbojtjából" készíti.
Isszák higítva szörpként, és töményen torokfájásra, torokkaparásra is. Nagyon finom volt.

duende írta...

Szívesen! :)

lorien írta...

Bár itthon is kapni hazait, a világ egyik legfinomabb fenyőméze a török, mégpedig amelyet Marmaris /Rhodos 50 km légvonalban/ környékén készítenek az ottani mediterrán fenyvesek virágzásakor. Érdemes kenyérre kenni vagy akár csak magában elnyalogatni :). Sajnos elfogytak a készleteim, de az egyik kollégám épp most van kint, és a két dolog közül, amelyet mindenképpen hoznia kell, az egyik a fenyőméz :). A másik a vörösolíva. Olyan finomat még soha nem ettem, mint amit az Ida-hegyen vettünk. Elég drága volt, ezért csak egy üveggel hoztunk, és amikor megkóstoltuk, vertük a fejünk a falba, hogy nem raktuk teli a csomagtartót. Itthon is kapni vörösolívát 3-szoros árban, és minőségre meg sem közelítik azt ...

Palócprovence írta...

Nagyon izgalmas! :))

chriesi írta...

Nagyon szép a színe. :D

Vacskamati írta...

(csak zárójelben, csak némán álmélkodó-olvasótól: mi az ezüstfenyőnk hajtásait szoktuk megrágcsálni, eddig még semmi bajunk nem lett tőle, szerintem az is nagyon jó és aromás.. nagyanyám anno ilyen fenyőből készített likőrt- de receptem nincs.. :D)

Hanczur írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
erős ildikó írta...

Lányok!
Köszönöm szépen a sok hasznos hozzászólást, amiből számomra kiderült, hogy sokféle fenyőből lehet ilyet (hasonlót, mást) készíteni.
Elhangzott többek között:
-gyergyói fenyvesek (nem tudom, arrafelé milyen fenyő nő, de ezek szerint jó!)
-mediterrán fenyvesek (Törökország)
-ezüstfenyő (a likőrt tessék kikisérletezni!)

Mostanában nem tervezzünk külföldi utazást, de aki sokat jár a nagyvilágban, a hozzászólások alapján értékes finomságokra bukkanhat. Azért azt a vörösolivát szívesen megkóstolnám én is - itthon még nem láttam...
No meg a székelyföldi szirupot és a török fenyőmézet is...

Renata Kalman írta...

Elképesztő vagy!
Olvastam valahol fenyőcsúcszseléről, de sosem próbáltam, sem nem ettem.

Fa átültetés: mi a kertben szeretnénk egy másmilyen fát egyik helyről egy másikra átültetni, de félő, hogy már nagy hozzá.

Renata Kalman írta...

Ja és már egy ideje figyelgetem a ház előtti lucfenyőnk kis zöld hajtásait..vajon ebből is lehetne?

erős ildikó írta...

Sziasztok!
Ezt Vacskamati küldte nekünk a témában:
http://umsz.manna.ro/egeszseg/egeszseges_es_udito_2008_04_25.html
Köszi!

erős ildikó írta...

Renáta!
Mi egy kis meggyfát ültettünk át a tavasszal, kíváncsian várjuk, mi lesz vele.
Lucfenyő: nem tudom. De nem találtam fenyőféléket a mérgező növények között, így gondolom, az is használható.

ágota írta...

sok-sok hónappal később...
Kisné Portik Irén tollából; Szélelyföld 2006, decemberi szám:
" A fenyőszurkot székelyföldi viszonylatban a gyantatartalom sorrendjében az erdei-, fekete-, jegenye-, luc- és vörösfenyőről gyűjtötték. A megfigyelések azt mutatják, hogy a fekete fenyő bírja a leginkább a csapolást, s legkevésbé a lucfenyő. A legalkalmasabb kászut ellenben lucfenyő kérgéből készítik."

http://www.hargitakiado.ro/cikk.php?a=NzY=

kajakbela írta...

Amit a Hargitán és az Alpokban lehet kóstolni az a cirbolya fenyő pirosas tobozának a főzete. Maga a cirbolya csak 2000m felett nő és elég szemrevaló méretben elüt a törpefenyők között.
A legutolsó jégkorszak idején (ha jól emlékszem,nem most volt) egész a szerencsi dombságig leért a cirbolya fenyő színtje.A fenyő szirupot, volt osztrák anyósom főzés nélkül fiatal ezüstfenyő hajtásokból készítette rétegezve, barnacukorral, egy 5 literes befőttes üvegbe.napos helyre tette 3 hét után muldon átszűrte. Köhögés, megfázás ellen tényleg kiválló volt.

4Gyerek írta...

én sem főzve készítem a fenyőhajtásokból a szörpöt. ha szezonja lesz, akkor megjelenik a blogomon.
persze előtte majd elkészítem a bodzás lekvárkölteményed.

Unknown írta...

Ki szeretném próbálni a fenyőszirup elkészítését. Írod, hogy főzéssel lehet besűrűsíteni. Ez mit jelent pontosan? Nekem már több perce fő a cukros leszűrt lé, de jelét sem mutatja annak, hogy be akarna sűrűsödni. Valamit rosszul csinálok?

erős ildikó írta...

Kedves Hajnalka!
Véletlenül láttam meg a hozzászólásodat. Az az igazság, hogy 2 éve bejegyzett dolgaimhoz ritkán nézek vissza. Célszerűbb ilyenkor e-mailben kérdezni, de akkor sem garantálom, hogy válaszolni tudok, mielőtt elkészül a szirup...
A cukros lé - természetéből adódóan - besűrűsödik idővel, és nem kell rá órákat várni. A fenyősziruptól függetlenül cukor és víz megfelelő arányából bármikor készíthetsz (különböző célból) szirupot. Akkor jó, ha már gyöngyözve forr, és a konyhapultra cseppentve ragacsos, egynemű. Egyébként a virágos lekvárokat is így szoktuk sűríteni, ha el akarjuk kerülni a zseléfixeket. Természetesen tömény ízű a végeredmény, de ritkán használjuk magában, inkább ízesítésként. Jó munkát és sok sikert hozzá!

erzsike írta...

A fenyo szorphoz leg alkalmasab a voros fenyo hajtasa en evek ota keszitem belole a szirupot kivalo ize es gyogy hatasa van.Kivalo hatasa van verszegenysegre es ver tisztito is.

erzsike írta...

Eladasra is keszitek ha kerik szivesen

Névtelen írta...

Sziazstok! feketefenyő,ezüst és vörösfenyőből a legjobb a szirup!

Névtelen írta...

Sziazstok! feketefenyő,ezüst és vörösfenyőből a legjobb a szirup!

Névtelen írta...

Nekem a legszimpatikusabb Dr. Csabai Zsolt fenyőméze (itt olvasható), ami igazi mézzel készül. A lényege, hogy valamilyen mézet telerakunk fenyőrügyekkel és a napon hagyjuk 1-2 hónapot érni, közben természetes módon kiválasztódnak a jótékony hatású anyagok. Ha eleget érett, akkor le kell szűrni szitán, szűrőn. A szűrés könnyebben megy, ha meleg vízbe állítva, picit meglangyosítjuk a mézet De ne túl melegre, tényleg csak langyosra, mert a méz jótékony hatású enzimjei elbomlanak. A fenyőrűgy-darabokat kidobás előtt még öblítsük le teával, hogy a rajtuk maradt méz se vesszen kárba.

Milyen fenyőrügyet használhatunk? Lucfenyő, vörösfenyő, ezüstfenyő, erdei fenyő, jegenyefenyő az, amiről tudom, hogy használják. Arról sehol nem találtam információt, hogy lenne olyan fenyőfaj, ami nem a használható. DE a fenyőkhöz nagyon hasonló, tűlevelű tiszafa (Taxus baccata) minden része komolyan mérgező, ne keverje senki még véletlenül sem össze a fenyőkkel.