2009. július 7., kedd

Mustáros-ecetes-olajos barackmártás

én nem tudom hogyan kell:
(az ember csak ritkán mer
nem hisz már álmokat
gyűjt csupán ráncokat
félve néz tükörbe
ez maradt belőle
túl szikes éveken
még nem tudja mit jelent
még nem tudja hogyan kell
mivel és mit ront el)

én nem tudom hogyan kell
mivel mit rontok el

hogy végül mi marad
hogy végül ki marad
marad-e
belőlem

(erős ildikó - úton)

Már télen ilyen gyümölcsmártásra vágytam, persze akkor csak almával és déligyümölccsel tudtam elkészíteni, íme, itt álldogál a hóban. Utólag nézve a színe is elég sápadt, de furcsa is lenne egy élénk színben pompázó mártás február végén. Szerencsére azonban most - a barackszezon idején - is eszembe jutott, sárga- vagy őszibarackból egyaránt nagyon finom.
A külhoni konyhák irodalmában a hasonló mártások vinaigrette névre hallgatnak. Kerül beléjük valamilyen gyümölcs, ecet, olaj, mustár és többnyire hagyma, őrölt bors is. Én az utóbbi kettőt mostanra elhagytam, nem, mintha nem szeretném, de valahogy a gyümölcsös ízhez most nem kívántam. Inkább azon igyekeztem, hogy a barack minél dominánsabb maradjon.
Igazi ínyencség sültek mellé vagy salátákra, de grillezett zöldséget is szívesen mártogatok bele.
S bár sokáig eláll, gasztroajándéknak inkább más gyümölcsből készítve ajánlhatom. A sárgabarack színe ugyanis idővel barnul kissé, inkább frissen fogyasszuk. A téli változat viszont hónapokon keresztül megőrizte színét és zamatát a hűtőben (kicsit sokat készítettem ugyanis belőle.) Piros bogyósokból és őszibarackból vagy körtéből is nagyon jó lehet.

Hozzávalók (1,5-2dl mártáshoz): 4 érett sárgabarack, 2ek fehér balzsamecet, 1tk (magos) erős mustár, 2ek (szőlőmag)olaj, 1ek méz, csipet só

Elkészítés: A sárgabarackot kimagozom, darabolom, és a többi hozzávalóval együtt turmixgépben pürésítem. A mártást tálalás előtt behűtöm.

Utólag belekukkantottam most a Szakácsok könyvébe. Az is több remek ízkombinációt kínál a vinaigrette-típusú mártásokra, érdemes kipróbálni kis adagokban, hogy lássuk, melyik ízlik igazán. Gyorsan készül, alig van vele teendő.

12 megjegyzés:

Daisy írta...

Elolvastam a téli receptedet is, és úgy gondolom, hogy az én családomra illik a " gasztro kalandor " kifejezés, ami azt jelenti, hogy muszály lesz ezt kipróbálnom rajtuk. Salátákra, amiben esetleg gyümölcs is van, különösen jó lehet.

Ancsika írta...

Érdekesen hangzik. Ilyet még sosem ettem! Mindenképp kipróbálandó! :)

szepyke írta...

Tényleg igazi inyencségnek látszik, és a színe...

Chef Viki írta...

Aham! Ebbe én is szívesen belemártogatnék valamit!

Renata Kalman írta...

Ahogy a címet elolvastam, az ugrott be, hogy Beatbullnak nagyon tetszene.

Limara írta...

Nagyon tetszik a mártás is, de a vers! Fantasztikus vagy! :))

Tündér írta...

Hú, ez nagyon tetszik! Pont ma kaptam apukámtól barackot, így semmi akadálya a kipróbálásának....:)

Ízlésszindróma írta...

nagyon izgi, megkóstolnám. nagyon szeretem a gyümölcsös-sós ízvilágot!

Kata írta...

Megint egy újdonságot találtál:)

trinity írta...

Most agyalhatok, hogy a Te recepted " beatbullos" vagy Beatbullé "napmátkás"....:)))

Valószínű, egyik sem, csak mindketten nagyon bátran nyúltok az ízekhez: ez is remek lehet!!!

erős ildikó írta...

Én egyszerűen csak szeretek bizonyos ízeket együtt.
Pl- a sós-édes, édes-savanyú, csípős-édes ízkombinációkat.
S még azt sem mondhatni, hogy ezek valami különlegességek, vagy saját találmányok lennének. Csak annyiban saját, hogy általában nem követem szóról szóra az ötletadó leírásokat.
Ennek a mártásnak az ötletadóját pl. nem a Szakácsok könyvében találtam, de - ahogy említettem - ott is szerepel többféle vinaigrette, tehát szó sincs arról, hogy az én fantáziám lenne ennyire szárnyaló - egyszerűen csak szeretem kipróbálni azokat az ételeket, amik beilleszthetők az ízlésembe.

TiMi írta...

Szervusz!

Kipróbáltam, és imádtam!
Nem rég készítettem csirkemell "steak"-et Lukullusz négyborsos ecetes, mustáros gyors páccal ez a sárgabarack, hihetetlenül megbolondította az ebédem. Köszönöm ezt a csodás ötletet!

Üdvözlettel

Timi