2009. december 11., péntek

Adventi édes tallérok

homályba szédült hajnalokon
suhan a szél puha halk utakon

(erős ildikó)


Volt itthon egy fél tábla jó minőségű keserű csokoládé, előkerültek a mézes fűszerek: ánizs, fahéj, kardamom, szerecsendió, gyömbér. Gyorsan összeállt a tallérok tésztája, apró gombócokká formáltam, behűtöttem, s már mehetett is a forró ostyasütőbe, ahol pillanatok alatt elkészült.
Nem szabad túlsütni!

Hozzávalók (kb. 36 darabhoz): 12dkg vaj, 24dkg liszt, 2 tojás, 5dkg reszelt keserű csokoládé, csipet só, kb. 8ek cukor (vagy ízlés szerint), porított fűszerek vagy 1kk mézeskalács fűszerkeverék, késhegynyi sütőpor v. szódabikarbóna

Elkészítés
: a puha vajat a cukorral és a tojásokkal kikeverjük, majd hozzáadjuk a csokoládét és a fűszereket, végül a sót és a sütőporral vagy szódabikarbónával elkevert lisztet. Egynemű tésztává gyúrjuk egy tálban, majd kb. 3 cm átmérőjű golyókká formázzuk. Betesszük a hűtőbe pihenni. Az ostyasütőt kissé kiolajozzuk (elhagyható), és a tűzhelyen forróra hevítjük mindkét oldalát. (Legyen elég forró, ha nem akarjuk, hogy beletapadjon a tészta.) Akinek van, természetesen készítheti elektromos ostyasütőben is. Ha felmelegedett az ostyasütő, a gombócokat egyenként kisütjük benne úgy, hogy az elején jól összenyomjuk, majd 8 másodperc után megfordítjuk az ostyasütőt és a másik oldalán is sütjük a tallért további 8 másodpercig.

Gyorsan megy, a tésztagolyók előre is elkészíthetők, ráadásul jól eltartható, gasztroajándék is lehet. (Ami szintén előny: összesen egy tálat kell összemaszatolni vele, no meg az ostyasütőt.)

27 megjegyzés:

Vegavarázs írta...

Ezek meseszépek! Hol lehet ilyen ostyasütőt kapni?

Cserke írta...

Ez gyönyörűséges.

Kiskukta írta...

Nagyon szemet gyönyörködtető! Nekem is az lenne a kérdésem, hogy ilyen ostyasütőt hol lehet beszerezni?

mandy tarragon írta...

Nagyon szép :) Ha nem is ilyen szép ostyasütőben, de ki fogom próbálni :)

"saját levében" írta...

Azt hittem ötvös lettél! Szépek!

duende írta...

Elájukok.... Hát ezek... valami gyönyörűek!!! :)

És figyelted?!
Te is szél, én is szél... Hova futunk? :)

lúdanyó írta...

Nagyon szépek! Ritkán jössz, de akkor nagyot szól :)

Puszedli írta...

Teljesen a képernyőre tapadt a tekintetem. Ezek meseszépek lettek!

Palócprovence írta...

Ezt a mesés ostyasütődet még mindig irigylem! :)

Moha írta...

Ezek varázslatosak, ha lenne egy ilyen ostyasütőm napestig a tűzhely mellett állnék, de csak nézni lehetne a kisült gyönyörűségeket!
Hol lehet ilyet kapni?

Névtelen írta...

Napamátka! gyönyörüséges, álomszép tallérok! Gyönyörködöm! :)
Tényleg áruld el, hogy hol lehet ilyet beszerezni!?

chriesi írta...

Gyönyörűek!

Hedvig írta...

Csodálatosak ezek a tallérok!

Piszke írta...

Azt hittem, ezek valami kisplasztikák vagy ilyesmik.. falra...Hol lehet ilyen sütőt szerzeni??Ilyen nincs is a mai világban...

erős ildikó írta...

Sziasztok!
Ez az ostyasütő illetve a benne készült ételek már többször szerepeltek a blogomon, itt láthatók képek:
http://napmatka.blogspot.com/search/label/ostya
Ahogy már akkor leírtam, ez is az eBay-ről való, egész pontosan Norvégiából. Hagyományos, öntöttvas ostyasütő, kisebb méretű, ezért tűzhelyre való, nem kerti partihoz.
Ugyanilyen illetve hasonló mintával lehet elektromos változatokat is kapni az eBayen, azoknak már húzósabb az áruk. Nekem ez a darab 10 ezer alatt volt pár éve szállítással együtt, de elég súlyos, így ez megnyomta a postaköltséget.
A Vaterán is szokott lenni ostyasütő, de azok általában drágák, és kinti sütéshez alkalmasak, mert nagyobbak, és a nyelük is hosszabb.
Az eBayen rengeteg van, főleg német területen, "waffeleisen" név alatt érdemes rájuk keresni, angolul pedig waffle maker esetleg cone maker/baker címszó alatt. Általában alacsony árakon indul a licit, de mindig sok az érdeklődő.
Elektromos változatot könnyebb beszerezni, amikor kerestem, még nem találtam itthon, de most már Magyarországon is előfordul időnként a nagyobb boltokban.
Egyéb beszerzési hely: ócskapiacok, pl. a Zsarnai Miskolcon.

Csibe írta...

Napmátka, ez valami csodaszépséges!

szepyke írta...

Ez a minta... Mint valami megelevenedett népmese süteménye! Gyönyörű Napmátka, megint gyönyörű!

Ági, aki főz írta...

Egyszerűen imádni való minden amihez hozzányúlsz. Csak ismételni tudom a többieket. Gyönyörű, gyönyörű!!!

Ízlésszindróma írta...

Mesetallér:) álomszépek!

Jade írta...

Te jo eg! Leesett az allam! Hat fantasztikusan neznek ki! Kar, hogy nincs ostyasutom... :(
De meg lehet...

Moncsi írta...

Olyan szépek! Vétek beléjük harapni! Hol vagyok én ettől a kis hájasaimmal? :((

Az élményért cserébe kukkants be hozzám egy "pohár kakaóra" és pár virtuális sütire!

trinity írta...

Bámulatos ostyák...Ilyen szépet még nem láttam!!!

duende írta...

Szia Napmátka!

Tudom hogy el vagy havazva mostanság (remélem igaziból is :) ), de Whise Lady indított egy nagyon inspiráló körkérdést. Ha van időd, kedved, kérlek, játssz velünk. Te mindig olyan szép történeteket írsz!

http://szellemafazekban.blogspot.com/2009/12/harom-fa-legendaja-karacsonyi-mese.html

Névtelen írta...

már mindent elmondtak elöttem_ csodáááás!!!

Hanczur írta...

Veszélyesek ezek a puha léptek.
Most is megijesztettelek vele.

Vali írta...

Megsütöttem unokámnak az óvodába, a karácsonyi ünnepségre. Sajnos nem jutott el oda, mert közben lebetegedett. Nekem nagyon ízlett. A csokis utóíz, mely egyáltalán nem tolakodó benne.

erős ildikó írta...

Kedves Vali!
Unokádnak mielőbbi jobbulást kívánok, s örülök, hogy ízlett a sütemény!