2010. június 15., kedd

Régi-új utakon - Zablisztes barnakenyér

Nagyon fél a test.
Tér-idő-iszonyában
tapad, fáj, habzsol.

(Fodor Ákos)

Nehéz napokat élünk. Apu szélütése súlyosbodott, új "hogyanokat" kell kitalálni a már kialakított rutinok helyett, méghozzá úgy, hogy valahogyan az időbe is beleférjünk. Közben szomorú hírt kaptunk: párom édesapja Németországban elhunyt. Igaz, hogy sok-sok éve távol élt, s a kapcsolat inkább csak az időnkénti telefonra szorítkozott, mégis.
2006-ban találkoztak utoljára, akkor egy külföldi munka adott erre lehetőséget. Amúgy drága lett volna az utazás.
(Párom a blogján idézi fel fényképes emlékeit édesapjáról.)

Nem mondom, hogy mindennek semmi köze ahhoz, hogy igyekszünk visszatérni az egészségesebbnek tartott élet útjára. Bár nem gondolom, hogy eddig mértéktelenek lettünk volna, mégis mindketten érezzük, hogy többet kellene tennünk ezen a téren.
Már az idő hiánya is errefelé terelgetett minket: alig jut idő a főzőcskére. Egyébként is bejött a nagy meleg, jólesik a pihenő ilyenkor a gyomornak.
Én még a tinédzserkorom vége felé olvastam el a Testkontroll c. könyvet, aminek alapelveiben nagyrészt ma is hiszek, logikusnak tartom. Igaz, az elmúlt években talán csak a délig gyümölcs elvhez tartottam magam, ahhoz viszont minden gond nélkül.
Ahogy már itt is írtam saját étkezési szokásainkról és az egyes ételféleségekről, most is csak megerősíthetem, hogy bizonyos élelmiszerek érezhetően nem tesznek nekünk jót. Ilyen közös pont párommal a tejtermékek csoportja. Pár hete megint elhagytuk ezeket a vaj kivételével.
Nemrég olvastuk a Paleolit táplálkozás c. könyvet (Szendi Gábor tollából.) Nekem ugyan nem olyan meggyőző, mint a Testkontroll, de mondjuk érthető, hogy melyikünk mit részesít előnyben: nekem a gabonafélékről, neki pedig a húsról nehezebb lemondania.

A gyümölcs és a nyers zöldségek, illetve a saláták közös pont, ezeket mindketten amúgy is szeretjük. Nyáron nem is gond beszerezni. Az utóbbit mostanában ő főként hallal, én meg teljes kiőrlésű pirítóssal vagy tésztával kombinálom. (Az energiára ugyanis tényleg nagy szükségünk van most - méginkább.)

Valamelyik nap sütöttem ezt a kenyeret. További időmegtakarítás miatt ezúttal a kenyérsütő gépben, teljes kiőrlésű programon:

Hozzávalók: 70 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 10dkg zabliszt, 2dkg vaj, 3ek hidegen préselt olaj, 2kk só, 2 tasak (összesen 14 gramm) szárazélesztő, 4,5dl langyos víz

Elkészítés: a hozzávalókat a gépbe tesszük, és hagyjuk, hogy dolgozzon.
A kész kenyeret én legszívesebben dupla konyharuhába csavarva tárolom, míg csak el nem fogy.

Nagyon laktató. Gondolom, a teljes kiőrlésű gabona elkötelezett híveinek nem újdonság, hogy sokkal kevesebb jóllakat, mint a fehér kenyérből.

7 megjegyzés:

Bridge írta...

:) Szép lett.

Jade írta...

Nagyon jól néz ki a kenyered! Ez olyan finom lehet így, üresen is!

További sok-sok erőt kívánok Nektek!

Ami írta...

Finom lehet :)
Ki fogom próbálni :)

ORsi írta...

kedves napmátka, szoktam olvasgatni párod blogját, de sajnos nem tudok nála valamilyen okból üzenetet hagyni. ha tudok segíteni valamiben (fordítás stb., németországban élek), írjatok.

kívánok nektek nagyon sok eröt ezekben a napokban/ hetekben.

ORsi

ORsi írta...

kedves napmátka, szoktam olvasgatni párod blogját, de sajnos nem tudok nála valamilyen okból üzenetet hagyni. ha tudok segíteni valamiben (fordítás stb., németországban élek), írjatok.

kívánok nektek nagyon sok eröt ezekben a napokban/ hetekben.

ORsi

Ami írta...

Én is sok erőt kívánok!


(Elkészítettem a kenyeret, igaz némi változtatással és nagyon finom lett :) köszi!

Hanczur írta...

Köszönöm a segítő kezet! Ha szükségem lesz rá, jelentkezem.
A blogomban engedélyeztem a megjegyzés rovatot, nem tudom, hogy miért nem tudsz oda írni.
Bár így is megkapom, de az e-mail címemen is el lehet érni.
üdv.
H.