2009. október 14., szerda

Krémsajtos-spenótos kenyérlepények

legyél folyó, s ha támad majd a tél
páncélod lesz kemény és hófehér

(Bródy János)


A tél pedig támad, pedig még csak október van. Számomra - elméletileg persze - mindig novemberben kezdődik az igazi változás. A hideg, az eső, a szmog, az óraátállítással is járó sötétség, amit valahogy ki kell bírni jövő márciusig-áprilisig. Márciusban persze még igencsak fújnak a jeges északi szelek, az ember az épületek falához lapul, míg a buszra vár, az arcát felperzseli a hideg. De legalább ekkor már reménykedik.
Azt gondoltam, az október még kíméletes lesz hozzánk, megengedi, hogy a déli napsütésben a teraszon fogyaszthassuk az ebédet - hát egyelőre nem így történik. Amíg csak lehet, próbálom elhúzni a befűtést, tartani a szobák melegét - kordában tartani valahogy a gázszámlát. De sokáig nem lehet - még a konyhai főzés-sütés sem segít a dolgon, minden nap egyre esik a hőmérséklet - idebent is. A nomádportán persze már régen fűteni kell, ott mindig hidegebb van, akár 5-10 fokkal is. Csak ott olcsóbb a fűtés a nem tüzelőnek árult fával, a kukoricaszárral, a diófa elöregedett ágaival. Szaunázni nem lehet, de nem is fagy meg az ember. Tavaly - amikor gyakrabban tudtam odalátogatni - még novemberben sem fáztam napközben, ami nálam nagy dolog. Csak az esti fürdés után kellett gyorsan ágyba bújni, a reggeli kelésnél pedig szaporán öltözködni és nekilátni a mozgással is járó teendőknek. Elsőként egy bögre forró tea elkészítésének. Januári villámlátogatásunk során viszont nem volt kedvem sokat álmélkodni az udvaron, pedig jól felöltöztem. Idén meg? Ki tudja, hogyan lesz.

Egyelőre itt Budafokon próbáltam valami meleget csinálni a konyhában ezekkel a kenyérlepényekkel, amelyek teljes kiőrlésű és réteslisztből készültek, a tetejükre tejszínes krémsajt, leforrázott spenótlevél és egy kevés reszelt óvári sajt került.

Hozzávalók (kb. 22db, 8-10cm átmérőjű lepényhez - két sütőlemeznyi adag): 15dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 35dkg rétesliszt, 3dl víz, 1kk só, 2ek olaj, 1 tasak (7g) szárazélesztő
a feltéthez: 1 kis doboz tejszínes natúr krémsajt (125g), fél kg friss spenót, 10dkg óvári sajt

Elkészítés: a hozzávalókból összeállítjuk a kelttésztát (vagy rábízzuk ezt a kenyérsütő gép dagasztó funkciójára.) Amíg kel a tészta, a spenótot leszárazzuk, a leveleket egy pillanatra forrásban lévő vízbe mártjuk, majd azonnal szűrőbe helyezzük, az óvári sajtot lereszeljük. A megkelt tésztát kb. 3-5mm vastagra nyújtjuk és nagyobb süteményformával kiszúrjuk, vagy bucikra osztjuk és abból formázunk kézzel lepényeket. Sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük és meleg helyen tartva letakarjuk. A sütőt 220 fokra előmelegítjük. Betesszük az első adagot sülni 10 percre. Utána kivesszük, és rátesszük a feltétet: krémsajttal megkenjük, ráhalmozzuk a spenótot és a reszelt sajtot. Míg ezzel foglalkozunk, sülhet a második adag, szintén 10 percig. Utána tepsicsere a sütőben, visszatesszük még kb. 6-8 percre a már feltéttel megpakolt lepényeket. Ugyanígy járunk el a másik adaggal is.

Nem újdonság, hogy a sajt és a spenót nagyszerű párosítás, én magam azt szeretem, ha a spenót nyers íze, frissessége minél jobban megmarad a főzés-sütés során.

10 megjegyzés:

Kati írta...

Szia:)

Már majdnem megírtam h ez nem is Bródy de azért utánanéztem és milyen jól tettem...közösen írták és találtam egy oldalt ahol közösen is éneklik...hát az olyan gyönyörű mint egy álom...

Csibe írta...

Hát ezt most nagyon megenném!

Névtelen írta...

Köszi, megvan a mai vacsoránk. :)
Kenyértésztát amúgy is kell összeállítanom, a spenótot se tartogathatom sokáig, bár én a sajátomra sajt helyett juhtúrót fogok tenni, mert fantasztikus páros a spenóttal nekem.
Ildikó

Makka írta...

Jaj, de jó ez megint!:) A sajt és a spenót tényleg nagyon szeretik egymást. Én meg őket.:)

Limara írta...

Én is fázok! Nyárból tél lett egy nap alatt, brrr... Mi már fűtűnk a fiúk miatt, sajnos máris náthásak.
A kenyérlepénykéd csodás, a krémsajt és a spenót csak hab a tortán! :))

Moha írta...

Nagyon kis csinoska lett, és mivel spenótos,jöhetne!

Én is reméltem,hogy lehet még húzni a befűtést, de annyit nem sütök,hogy az elég lett volna:)

ManóAnyó írta...

Ma nekem is jól esett a sütő bekapcsolása, én pizzát sütöttem. A krémsajt-spenót párosítás nagyon jól hangzik.

KryaSpirit írta...

Mmmm. Ez nagyon fincsi lehet. Imádom a kenyérlepényeket, ezt is ki fogom próbálni!:))

duende írta...

Ma vettem spenótot a piacon a klassz kis kenyérlepénykéd hatására. :))
Bár én holnap főzeléket csinálok belőle - régen volt teritéken.

chriesi írta...

Először azt hittem töltött gomba. :D Fincsi lehetett!