2009. október 16., péntek

Rumos-kakaós keksz

Képességeid a paripák, melyek a végső házig visznek; de a házba csak úgy tudsz belépni, ha fogatod kívülmarad. Minden képességnek mérete van; s a végső kapun csak az fér be, ami mérhetetlen: a lélek maga. (Weöres Sándor)

Hamar eljött az őszi forró teák ideje, amihez néha jólesik rágcsálni ezt-azt. Én többnyire savanykásan iszom a teáimat, kevés citrommal, édesítés nélkül - így jól megy hozzá az édes teasütemény, bár ez éppen csak édeskés, inkább a sötét, magas zsírtartalmú kakaó uralja, s egy pár csepp rum. Valójában egyfajta linzertészta lenne, kicsit fellazítva a Szakácsok könyvéből ellesett recept alapján - és a szokásostól eltérő arányokkal, készítési móddal. Érdemes volt megint forgatni a könyvet, mert az eredmény egy jó kis vajas, belül puha, omlós, nagyon kakaós keksz lett - ráadásul gyorsan el lehet készíteni. Végre nem vágtam túl vékonyra a tésztát és kicsit sem sütöttem túl.

Hozzávalók (kb. 32 darabhoz): 26 dkg rétesliszt, 25dkg vaj, 8ek (barna)cukor, 3dkg magas zsírtartalmú kakaó, 1 tojásfehérje (40g), 1 csipet só, 1kk rum

Elkészítés: A szobahőmérsékletű vajat a robotgéppel habosra keverjük, hozzáadjuk a cukrot, a sót és a tojásfehérjét, és még 1 percig keverjük. A liszthez szitáljuk a kakaót és ezt is a masszához adjuk, végül belekeverjük a rumot. Fóliára tesszük a tésztát és kb. 4-5cm átmérőjű hengert formálunk belőle. A fóliába tekerve hűtőbe tesszük szilárdulásig. Közben a sütőt 180 fokra előmelegítjük, és egy nagyobb tepsit sütőpapírral kibélelünk.
A megszilárdult tésztát kicsomaguljuk, és éles késsel 1cm vastag lapokat vágunk belőle.
Pontosan 12 percig sütjük, majd a sütőből kivett tepsiben hagyjuk kihűlni.

A linzerfélék remek gasztroajándékok, fémdobozba zárva sokáig jó minőségben eltarthatók.

11 megjegyzés:

Vali írta...

Nagyon jól néznek ki a kekszek. Ami kakaós vagy csokis mindig jöhet.

Limara írta...

Azt hiszem nálunk is nagy sikere lenne! :) Nagyon jól néznek ki! :)

Daisy írta...

A teát épp úgy szeretem, mint te, cukor nélkül, hogy érezzem a tea ízét és szintén szeretem hozzá a kekszes ropogtatni valót. Elhatároztam minden évben, hogy folyamatosan tele lesz a kekszes "doboz", de sosem tudtam betartani. Szeretem a zabpelyhes kekszeket is aszalt gyümölccsel, kókusszal. A kakaós kekszet pedig bármikor vállalom.

Felhőlány írta...

Mesésen jól néz ki a kekszed! Az a fajta, amibe jól bele lehet harapni... egy csésze tea mellett. Ki fogom próbálni, pláne hogy a kakaósat nagyon szeretem! Köszi!

mandy tarragon írta...

ezt is felveszem a kipróbálandók listájára :)

van egy kérdésem, nézz be hozzám, ha van időd :)

Ancsika írta...

Csábító! :)

Csibe írta...

Napmátka, ne tedd ezt velem, annyira imádom az ilyen kekszeket!

ManóAnyó írta...

Egyre jobban sajnálom, hogy nem rendeltem meg én is a Szakácsok könyvét, amikor olyan "kedvező" volt az ára. Én a kávécskám mellé szeretek ilyesmit rágcsálni, nagyon jól néz ki, a számban érzem az ízét!

Ízlésszindróma írta...

Juujj, már olyan rég vágyom valami csokis-rumos dologra sok mindent nézegettem, de nagyon megkóstolnám ezt a kekszikét!!

Zsuzsi írta...

Nagyon finom ez a keksz!! Kipróbáltam! Köszi-köszi!! :-))

Névtelen írta...

Megsütöttem, a tésztával kicsit küzdöttem, amíg rúdba feltekertem, de nagy sikere volt :)
Köszi !