2010. május 8., szombat

Türelemkonyha (narancsos marhasült előkészületek)

föl sem ismernék
a rólad készült képek,

ha látnák egymást


(Fodor Ákos: Az Egyéniségről)

A főzési teendők szinte teljesen elmaradnak most az életemből. Egyszerűen nem fér bele, akárhogy ügyeskednénk. Néha egy-egy nap azzal az ígérettel indul, hogy na most! De nem megy, túl sok az intéznivaló a napi munka mellett. Ma - harmadik időpontegyeztetésre - végre megérkezett Apu kerekesszéke. Eddig ugyanis kölcsönben volt nálunk egy szék, ami nem igazán az ő állapotához való.
Így ma is vigyázzban ültem, hogy ott legyek, amikor megjön az emberünk. Pontosabban eljátszottam a gondolattal, hogy ha már főzni úgysem jut időm, azért némi előkészületet tehetnék egy majdani ebéd érdekében.
Ezért már tegnap kivettem a mélyhűtőből egy darab marhahúst, lesz, ami lesz alapon.
A húst borsodi szomszédainktól kaptuk ajándékba, mert 3-4 éves tehenüket sajnos sérülés miatt le kellett vágni. Sütőben szeretném, méghozzá kíméletesen, lassan sütni, talán némi zöldség társaságában.

Eszembe jutott a Jamie Oliver-sorozat is, a legutóbbi részben (amit láttam) Jamie éppen fűszersókat készített zöldteával, chilivel, citrusfélékkel. Ez azonnal megtetszett, mert viszonylag gyorsan megy (főképp, ha nem kell kiszárítanunk, mert azonnal felhasználjuk), s tényleg jól feldobja az ételeket.

Tehát emberünkre várakozva csináltam egy narancsos változatot: Lereszeltem egy narancs héját, tettem hozzá kevés durvább sót, citromfüvet, petrezselymet, pici köményt, 1 gerezd fokhagymát, majd az egészet mozsárban összetörtem és deszkára szórva levegőztettem.
Ezután a nem túl vékonyra vágott hússzeleteket beleforgattam és egy jénai tálba helyeztem.
Meglocsoltam 2 ek tárkonyos ecettel, frissen őröltem a tetejére borsot, majd felöntöttem olajjal.

Fóliával letakarva a hűtőbe tettem pácolódni. Nem tudom, hány napig lesz ott, de nem úgy tűnik, hogy el tudom sietni az elkészítését - így remélem, szépen beleivódnak majd a pác ízei.
Ha elkészül a sült, remélem, beszámolhatok majd itt a blogon róla. (Régebben mindig azt mondtam: nincs időm fázisfotókra. Most viszont csak arra van... az étel befejezése majd később.)

Párommal 6 éves évfordulónk volt a héten, így esetleg meglephetjük magunkat egy finom marhasülttel. A borsőrlőt is tőle kaptam - nagyszerű ötlet volt, mert az ősi darabom nem túl szép és kicsi is, a pár éve vásárolt meg állandóan szétesik. Ez viszont főzéshez, kézbe venni is jó méret, de az asztalon is megállja a helyét, mert nem túl nagy.

Narancsos fűszersó:
1 nagyobb narancs héja lereszelve, 1tk aprított citromfű, 2tk durva őrlésű só, 1 gerezd fokhagyma áttörve, 1 kis csomag petrezselyemzöld apróra vágva, 1 csipet köménymag vagy őrölt kömény

Elkészítés:
Mozsárban összetörjük a sót a többi hozzávalóval vagy deszkán fűszervágó késsel összeaprítjuk.
Használhatjuk azonnal, illetve kiterítve megszáríthatjuk és eltehetjük későbbre.

5 megjegyzés:

Makka írta...

Nagyon tetszik ez a fűszersó-ötlet!
Éppen nekem is ki van adva egy darab marhahús feladatnak, szerintem követni fogom a példádat.:)

Melyik sorozatról van szó? (Bár én az utóbbi időben nem vagyok képes türelemmel végigülni ezeket a programokat a tévében. Régebben ceruzával papírral vártam a kezdést, hogy jegyzetelhessek szorgalmasan.)

Gratulálok a 6 éves évfordulótokhoz!:)

erős ildikó írta...

Nem új sorozat, szerintem jó pár éves. De én még nem néztem eddig. Unokatesóm ajándékozott meg vele DVD-n. A sorozat címe: ...és egyszerűen csak főzz! (6 DVD 3-3 epizóddal.)

Hanczur írta...

A sorozat szinkronja maga a borzalom. Mekk-kértem Mátkámat, inkább angolul hallgassa. Tehát - Makka - készülj fel a "Most mindjárt a tévéhez vágom a kalapácsot !" mozdulatok lefékezésére, és inkább mély meditációs időszakban időzített indítással szenvedd végig az Olivér lemezeit!

Daisy írta...

Sok boldogságot kívánok nektek!
A marhasült ilyen előkészület után csak finom lehet.

Renata Kalman írta...

Tényleg csodállak, hogy ennyi mindent csinálsz nap, mint nap.

Én is gratulálok nektek!