2008. július 23., szerda

Dióhabos gyümölcsszelet - Nomádkonyha 9.





Nehezen indult ez a sütögetés. Nagyon. Már napok óta terveztem ezt a süteményt, csak éppen kellett volna hozzá úgy háromnegyed kiló bogyós gyümölcs (szeder, málna vagy ribizli). Hát errefelé nem tudtam beszerezni, sőt Szlovákiában sem. Fagyasztva sem. Csüggedésemben már kiegyeztem volna azzal, hogy jó lesz, ami épp a kertben akad, csakhát nem akadt. A kevéske ribizlit és egrest már megettük, málna egy jó maréknyi érik naponta, a meggy már leérett, a szilva meg zöld. Végül a bódvaszilasi zöldségesnél tudtam venni 45 dkg apró sárgabarackot. Ennyi volt neki. Ez legalább savanykás, mert édes gyümölcsöt nem akartam a sütihez. Persze ha kimagozom, még kevesebbet nyom majd a mérlegen, de a barack beszerzésével már eldőlt, hogy valahogy mégiscsak sütni fogok. Párom a meggyfa legeslegtetetejéből még levadászott egy maréknyi meggyet, én meg ma megharcoltam a a csalánnal és az esetleg lesből támadó csigákkal pár szem málnáért. Kicsit jobban állt már a dolog, és szerencsére a szilvafák ágain is találtam jónéhány, már egyértelműen lila színű (azért még húzós) gyümölcsöt. No kérem, akkor kezdődhet a sütés. Már meg is csináltam a linzertészta alapot, amikor az egyik falubeli ismerősünk beállított egy kis vödör ribizlivel. Szóval ötféle gyümölcs is kerekedett a sütihez. Így már azt sem bántam, hogy kifejezetten e sütemény kedvéért fel kellett adnom elveimet, miszerint:

1. nem sütök semmi olyat, amibe túl sok tojás kell, mert nem szeretem (felső határ: 3 db)
2. nem sütök semmi olyat, amiben a tojás sárgája és fehérje nem azonos mennyiségben kell (vagyis valamelyik megmarad)

A hozzávalók a tésztához:
30 dkg rétesliszt
20 dkg hideg vaj
10 dkg cukor
1 tojás
csipetnyi só

A tetejére:
75 dkg gyümölcs (savanykások előnyben)
5 tojásfehérje
15 dkg cukor
15 dkg darált dió
1 kk őrölt fahéj
1 citrom héja, és pár csepp a levéből

Az elkészítés módja:
A linzertésztát a hozzávalókból gyorsan összegyúrjuk, majd egy kisebb tepsibe terítjük. Előmelegített sütőben 200 fokon 15 percig sütjük. Kivesszük és ráhalmozzuk a kimagozott, felaprított gyümölcsöt, majd visszatesszük a sütőbe, amelynek ajtaját egy fakanállal résnyire kitámasztjuk. Közben elkészítjük a dióhabot: a tojásfehérjéket habbá verjük, majd beleforgatjuk a cukrot, a citromhéjat és levet, a diót és a fahéjat. A habot a süteményre kenjük, és visszatesszük a sütőbe kb. 1 órát száradni. A hőfok és a fakanál marad.

(Az én esetemben a sütkérezés kicsit tovább tartott, hiszen a vidéki tűzhelyem nem melegszik fel – vagy csak nehezen – a kívánt hőfokra, amit persze mérni sem tudok itt. Ráadásul a tojáshabot is kézi habverővel vertem, mivel a mixer már végképp nem fért az autóba, s persze nem hozhattam a teljes háztartásom. Így a diót mozsárban “daráltam”, s az egyetlen reszelő, amit elhoztam, nem volt alkalmas keményebb dolgok, így a citromhéj reszelésére sem. Itt csaltam: szárított citromhéjat használtam.)


Nincsenek megjegyzések: