2009. május 2., szombat

Bodzavíz és akácfagylalt

Arra számítottam, hogy már pénteken vagy szombaton elutazunk vidékre. Mivel nem így történt - páromnak sürgős munkája akadt - így gyakorlatilag összekészülve, hűtőt, konyhaszekrényt csaknem teljesen kiürítve telnek napjaim. (Ezért jut időm a virágos finomságokra.)
A száraz készleteket - babot, lencsét, rizst, tésztát - is mind bepakoltam neki, mert ő a nomádportán marad, hogy folytassa az ősszel megkezdett korszerűsítési munkálatokat. Én viszont visszatérek a fővárosba, hiszen vár a munka. Nem is kicsit sajnálom, hogy megint lemaradok jó néhány ottani termésről: az eperről biztosan, valószínűleg a meggyről, szilváról és a zöldségfélékről is. A kertünket sem tudom majd gondozni...
No nem sajnálatkeltés okán mondom mindezt, csak az ember szívesen látná a kertje növekedését ilyenkor különösképpen, télen egészen más a helyzet.
De vissza a virágokhoz. Ma elbicajoztam a postára, s közben szemügyre vettem a bodzabokrokat. Kíváncsi voltam, hogy igaz-e a hír, miszerint már vannak kinyílt virágok. És tényleg. Meglepett, kicsit korainak éreztem. Persze nem túl sok, de nem is baj, majd a vidéki út után szedek nagyobb mennyiséget. Most csak néhány, már jól kinyílt virágot hoztam el. Ebből készült az akácvízhez hasonlóan bodzavíz. (Ezzel azután tényleg alig van munka, viszont nagyon megéri! Ráadásul cukor sem kell hozzá.)
S mielőtt utazunk, még gyorsan kipróbáltam a tegnap készült akáclekvárral a a fagylaltot is.
Az orgonás változatnál enyhébb, kevésbé fűszeres íze van.

Bodzavíz
Hozzávalók: 8db jól kinyílt, illatos bodzavirág, 1,5 liter víz, 2-3ek citromlé, méz ízlés szerint
Elkészítés:
A vízbe szórtam a virágtányérokat, majd felforraltam. 5 percig főztem lobogó vízben, majd félretettem ázni. Másfél óra elteltével átszűrtem, hozzáadtam a citromot és kevéske mézet. Behűtve igazán finom.

Akácfagylalt
Hozzávalók: 400ml tejszín, ízlés szerint kb. 8 ek akáclekvár, kevés citromlé

Elkészítés: A tejszínt habbá verem, majd hozzákeverem az akáclekvárt és a citromlevet. A fagyasztóba teszem. Fagylaltgép híján háromnegyed óránként - legalább négyszer - robotgéppel átkeverem.


Néhány megjegyzés még az eddigi virágos receptekhez: a bodza nem újdonság, mindenki ismeri, tudja, milyen üdítő finomságok készíthetők belőle. Az elkészült bodzavíz számomra sokkal ízesebb, változatosabb az ugyanígy készített akácvíznél. Ugyanígy az orgonafagylalt is összetettebb ízvilágú, mint az akácból készült. Az akáchoz jól passzolt a vanília, de úgy veszem észre, hogy több citrom kell hozzá, mint más virágokhoz, különben a mézes íz dominál. Azt hiszem e fagylalt annak jön be jobban, aki amúgy is szereti az édes, vaníliás ízeket. Orgonából mindenképp izgalmasabb. De ha lesz rá időm, kedvem, bodzából is ki fogom próbálni.

6 megjegyzés:

trinity írta...

Megint finomakat alkottál!!!
Szép napos időt kívánok a nomád portán!!!!

lúdanyó írta...

Megállapítottam megint, hogy nagyon jó olvasni téged.

duende írta...

Alig várom már hogy csinálhassak bodzaszörpöt! Annyira imádom...
A fagyidat lemeóztam volna szívesen! :))

erős ildikó írta...

Kedves Lányok!
Itt vagyunk vidéken. Nem hoztam gépet erre a pár napra, de egy kedves barátunk kölcsönadta az övét, így ma sem kell nélkülöznöm Titeket!
A nomádportán és az úton sok szépet láttunk megint, majd lesz róla beszámoló a blogon.
A bodzával kapcsolatban idén arra a felismerésre jutottam, hogy a nagyon egyszerűen, gyorsan és kevéske mézzel készíthető bodzavizet fogom előnyben részesíteni a szörppel szemben. Jövő hétre tervezem komolyabb mennyiség elkészítését. Ez lesz a napi italom egy darabig, mert finom és üdítő - ráadásul alig igényel befektetést. Az útra is hoztunk belőle.

Renata Kalman írta...

Itt még nem látom a kertben nyílni a bodzát. Van egy kis fánk, de a nagy mennyiséget máshol szedjük.-
És a receptek: látom megint kreatívkodtál!

erős ildikó írta...

Felénk már nyílik a bodza. Úgy nézem, lesz még 1-2 hétig, de már most is van. Apuval tervezünk egy gyűjtőutat a héten a Háros-sziget mellett.