2009. szeptember 17., csütörtök

Ételízesítő

hisz csak a fény
e sugárzó folyó
tesz
- bármit is
-
érthetővé érinthetővé

ezen a földön


(erős ildikó - ősz - részlet)



Általában csak télen használok ételízesítőt, többnyire a Vega-mixet, ami gyakorlatilag szárított zöldségekből áll, nincsen benne só és ízfokozó. Viszont hiába tartom zárt fémdobozban, előfordult, hogy bemolyosodott. Ezért úgy gondolom, nem baj, ha van némi só az ételízesítőben, bár lehet, hogy ez önmagában nem megoldás.

Makka nemrég nagyon kedvet csinált házi fűszerkeverékéhez (vegetájához), így a legközelebbi piac alkalmával e célból is vettem zöldségeket. Az egyetlen problémát a zöldségek felaprítása jelentette, mivel erre nincsen elektromos eszközöm. Van ugyan egy kis turmixgépem (tényleg kicsi, fél literes a pohara, de legalább így kényelmesen elfér a pulton, mindig kéznél van), amihez külön kaptam egy zöldségaprító poharat. Ez utóbbit szinte sosem használom, mert nagyon keveset szabad beletenni egyszerre, s azt is masszává aprítja, vagy nem bírkózik meg vele.
Szóval ki kellett találnom valamit a zöldségek aprításához. Húsdaráló nem viszi, Makka a reszelést javasolta. Ez nekem is nagyon tetszett, mivel a méret pont jó lett volna. De néhány keményebb zöldség után feladtam. (Kár volt.)
Azt találtam ki, hogy egész vékonyan felszeletelem, kiszárítom a napon, s majd szárazon felaprítom, például a diódarálóval. A szeletelés ugyan elvitt vagy két órát, de hétvégén csináltam. Duende mondta már többször, hogy a hosszadalmas konyhai műveleteket meditációként érdemes végezni (bocsánat, ha leegyszerűsítem a lényeget), nos, én kiültem vele a teraszra, és élveztem a napsütést, no meg hogy nem szellemi munkát végzek.
Három nagyobb tálcányi lett a zöldség, tettem bele paradicsomot, paprikát és hagymafélét is.
A zöldfűszereknek a szárát is fel szoktam használni, így a zellerét is belevágtam, a petrezselymet és néhány szép zsengébb karalábélevelet pedig mellétettem száradni.
Friss lestyánom nem volt, de Makkától nemrég kaptam, annak szárított változatát szántam még bele.

Szombaton és a rákövetkező napokon szépen és melegen sütött a nap, utána viszont már pakolgatnom kellett ide-oda a tálcákat, megóvni az esőtől és a nyirkos időtől.
Ma láttam elérkezettnek az időt a további aprításra, de a diódaráló nem örült neki. Maradt a turmix kiegészítő aprítója. Hát az sem örült. Nagyon kis adagokban és nem éppen apróra-egyenletesre sikerült felaprítani - közben reménykedtem, hogy a turmix motorja nem ég le, mert a napi gyümölcsadag abban szokott készülni, és az sokkal fontosabb, mint ez a zöldségaprítósdi...

Hozzávalók: zöldségek tetszés szerint, (só), (napfény és meleg) Én használtam: 10 szál sárgarépát, 2 szál fehérrépát, 1 nagy zellert zöldjével együtt, 1 karalábét, 1 fej vöröshagymát, 4 gerezd fokhagymát, 2 csokor petrezselyemzöldet, 3-4 karalábélevelet, 2 zöldpaprikát, 2 paradicsomot, 3kk szárított lestyánt, 2ek sót

Elkészítés
: A zöldségeket megmostam, megszárítottam, de a többségét nem pucoltam meg. Ez alól kivétel természetesen a karalábé, a hagymafélék, továbbá kicsumáztam a paprikát és eltávolítottam a paradicsom magos részét (ez jó lesz valamelyik ebédbe.) Vékonyan felszeletetem a zöldségeket (de aki teheti, inkább előre reszelje le vagy aprítsa fel megfelelő berendezéssel.) Nagy, tiszta, illetve zsírpapírral bélelt tálcákra (3db) kiterítettem, és napos helyre tettem. A változó idő mellett 5 nap kellett az aszaláshoz. Utána következett a fent leírt aprítás. Kb. 1 nagyobb tálcányi fűszer lett, hagytam még néhány órát kiterítve, hogy kifújja magát, majd elkevertem a sóval, a lestyánnal, és üvegbe töltöttem.

Ne keseredjünk el: nem lesz sok a fenti adagból, kb. egy normál méretű befőttesüvegnyi.

23 megjegyzés:

Clinique-Bogi írta...

Rendkívül guszta!

Makka írta...

Remek lett, és nagyon gazdag is.
Gyönyörűek a fotóid. Ebből a szempontból a te módszered sokkal üdvözítőbb. Amikor kiraktam száradni teljesen összeaprítva, egyáltalán nem volt forogén:)
A vers is.
Az ilyen pepecs munkákat – pl. mandula barna héjból való kinyomkodás, szeletelés stb. – régebben mindig tévé előtt csináltam. az a jó benne, hogy a nem túl érdekfeszítő műsor is elmegy, elvégre nem csak oda figyel az ember.:)

Makka írta...

Mármint a versed is gyönyörű.

És foTogén.

Brigitta írta...

Szia!
Régóta olvasom a blogodat,gratulálok,nagyon tetszik! A gondolatok,fotók,ételek,mind nagyszerűek!

Lenne egy kérdésem:van nekünk egy remek csempekandallónk.Van sütő is benne.Gondolod,hogy télen abban is el lehet készíteni ezt a remek keveréket?

erős ildikó írta...

Bogi!
Köszönöm szépen!

Makka!
Én akkor is a Te módszeredre szavazok, sokat kínlódtam az aprítással (a részletektől megkíméltem az Olvasókat), legközelebb tévé előtt reszelem majd...)

Brigitta!
Elvileg lehetséges, ahogy sütőben aszalni is, de én inkább a kandalló mellé /rá / közelébe tenném, mert ott nem túl magas a hőmérséklet. Úgy biztosan néhány nap alatt kiszáradna, de nem "sülne" meg.

Kata írta...

Napmátka, erre készülök én is, most újra kedvet kaptam tőled.

Brigittának azért üzenném - bocs - , hogy a kihűlőben lévő kályhában szerintem simán lehet szárítani... Szólj nyugodtan Napmátka, ha nem értesz velem egyet.

erős ildikó írta...

Persze, biztosan lehet, én itt Budafokon nemigen használok kandallót vagy kályhát - így kevés a tapasztalatom.

juditsd írta...

Jo hozzad be-benezni, test es a lelek is kap taplalekot!:)

Talan en is ugy apritanam, ha mar kelloen meg es kiszaradtak a zoldsegek, akkor egy zacskoba teve, torolkozo alatt huskloffoloval(klopfolo?) aprora zuznam....de lehet, ez egyaltalan nem jo otlet!:)

murok marci írta...

én is kedvet kaptam a reszelést jó ötletnek tartom. csak lehet, hogy erööl ebben a körben lemaradtam:-(

Névtelen írta...

Én frissen lereszelem és sózom, megy a hűtőbe. Egész télen használom. De jövőre én is szárítom:). Sütőbe is lehet szárítani? mert akkor még nem késő egy jó adagot csinálni? Köszönöm a válaszodat.

duende írta...

:)

Én is szoktam TV előtt... :))

Nekem nagyon gyorsan ment, van egy baromi éles uborkagyalum. Azzal sikerült secperc alatt összevágnom a sárga és fehérrépát, a zellert, a karalábét.
A többiből pedig olyan kevés volt, hogy az is pár perc alatt készen volt: a hagyma és paprika félkarikákra vágása, illetve a paradicsom felkarikázása.
Én egy nagy mennyiséggel cirka 25 perc alatt végeztem.
Kell egy jó uborkagyalu, ennyi a titok. :)

Renata Kalman írta...

Idén még nem csináltam, de jó, hogy eszembe juttatod.
Hát le a kalappal, ekkora türelmet...

Vegavarázs írta...

Nagyon szép lett! Én is szoktam csinálni, általában kiszárítom, de volt már, hogy sóztam. Szerencsére van egy régi, tekerős húsdarálóm, az viszi, így nincs vele olyan sok munka.

trinity írta...

Hű, nagyon klassz!!
Sajnos, most erre nem lesz időm...Kár...

erős ildikó írta...

Köszönöm Nektek, hogy benéztetek!

juditsd: Hát nem tudom, ki kell próbálni, de azt hiszem, ahhoz tényleg csontszáraz zöldség kellene.
A paradicsommal, paprikával nem birkózna meg e módszer, azt hiszem.

Fruzska: Persze, lehet sütőben is, csak napon gazdaságosabb, és erre az őszi nap is megfelel. Ráadásul nem melegíted túl. A sütőben figyelni kell a hőfokra. Napon mindenképpen kíméletesebb.

Duende, Vegavarázs:
Irígykedem, mert nekem még nincs meg a megfelelő módszer. Sem az uborkagyalu, sem a régi húsdarálóm nem viszi el például a fehérrépát.
A reszelő sem nagyon, de talán azzal kellett volna küzdeni tovább...

Vesta írta...

Csodálom a türelmed, én nagyon értékelnék egy ilyen fűszerkeveréket, de se időm, se türelmem hozzá!Szerinted meddig használható majd fel?

erős ildikó írta...

Remélem, tavaszig, de nem tudom.
Valószínűleg hamar el fog fogyni.

Brigitta írta...

Napmátka,Kata,köszönöm!:))
Lényegében a házi zsemlemorzsához a kenyeret is a tetején szoktam télen szárítani,úgyhogy meg fogom próbálni.Egyedül a hagyma miatt aggódom,ugyanis a háló melletti szobában van a kályha,és nincs ajtó!:))Nem nagyon szeretem az ételszagot az alvóhelyemen.
Van egy üveg biovegetám,nincs benne só,itseni illata van,nagyon finom is,intenzív íze van.Fogyóban már,úgyhogy jól jönne az utánpótlás.

erős ildikó írta...

Brigitta!
Hagymát nem muszáj tenni bele(nem is tesz mindenki), és nagyon hamar elmegy a szaga. Kitenni sehová sem tudod (legalább néhány órára)? Ha nincs kert, balkon, az ablakpárkány is jól jöhet, vagy a nyitott konyhaablak elé? Most még elég meleg van napközben.

Jade írta...

Mar egy ideje ezen agyalok, hogy milyen lenne a sajat keszitesu etelizesito. Ugy megorultem ennek a bejegyzesnek! Koszi

Hanczur írta...

Nem is mondtad, hogy szeretnél tévét a konyhába!
.. mert ugye a konyha nem költözik be a hálószobánka?
Inkább teszek az ablakba, vagy ahol jól látható egy megfelelő méretű televíziót.

erős ildikó írta...

Isten ments! Nem kérek tévét! Meg rádiót sem. (Be sincs kapcsolva, ha nem vagy itthon.)
A tévét kissé átvitt értelemben értettem, vagyis az ilyen munkák közben majd nézek valamit. De az lehet a számítógépen is egy DVD vagy bármi más.
Mellesleg egy kis zöldségreszeléstől még nem lesz konyha a szobánkból... arról nem is beszélve, hogy Te is egy csomó mindent itt csinálsz...

Brigitta írta...

Napmátka!
De megoldható a dolog,csak későbbre terveztem,de mivel a csalamáséból maradtak hozzávalók,hát nekifogok.:))
Köszönöm,majd beszámolok!