2009. december 1., kedd

Töltött káposzta

A történet zártvonalú
- s bármily tág - kör, akár az élet.
Mitől függ: víg? vagy szomorú?
- hogy hol kezded s meddig meséled.

(Fodor Ákos)

Ez az az étel, aminek csak nagy mennyiségben állok neki. Legutóbb két nagyobb lábossal főztem, ami nekünk négy alkalomra (vagyis 8 adagra) volt elég, ezen felül Apunak is jutott egy adag.
Általában dagadóból vagy lapockából készítem, másfél kiló hús, 2 bögre rizs és legalább 3 kiló savanyú káposzta kerül bele.
Sok-sok fűszert, paradicsompürét, fokhagymát teszek a töltelékbe, s ha lehet, egy darab füstölt vagy valamilyen bőrös húst, pl. körmöt, csülköt is a káposzta mellé. Ha az egész összeállt, csupán főnie kell.

Hozzávalók (2 nagyobb lábashoz): 3 kiló savanyú káposzta, 1,5 kg nem túl sovány sertéshús (pl. dagadó), 2 bögre rizs, két kisebb darab füstölt hús (pl. nyúlja) vagy 2-3 köröm, esetleg egy kisebb csülök, 1 tojás, kb. 24-26 közepes méretű savanyított káposztalevél, zsír
Fűszerek: őrölt pirospaprika, sok összetört fokhagyma, házi ételízesítő, sóban eltett fűszerpaprika, egész és őrölt feketebors, csípős paprika, morzsolt majoranna, só, 4ek paradicsompüré


Elkészítés
: Először a töltelékkel foglalkozom. A húst megtisztítom, ledarálom. Közben a rizst dupla mennyiségű vízzel felteszem főni (só nélkül.) Ha elfőtte a vizét, már félig puha, akkor hideg vízzel átöblítem, lehűtöm és a húshoz adom. Beleteszem a masszába a fűszereket: áttört fokhagymát, morzsolt majorannát, paradicsompürét, házi ételízesítőt, őrölt borsot, sóban eltett fűszerpaprikát, őrölt pirospaprikát, sót. Végül hozzáadom a tojást, és az egészet alaposan összedolgozom. Ha túlságosan savanyú, akkor egy szűrőben hideg vízzel átmosom a káposztát. Utána a lábos aljára teszek belőle egy adagot, majd jöhetnek rá a töltelékek: a masszából hosszúkás adagokat formázok és a káposztalevélbe csomagolom. A csomagokat körben lerakom a fazékba, majd egy újabb adag káposztával letakarom. Ezután jöhet bele a füstölt vagy bőrös húsféle (a körmöket hosszában ketté, a csülköt kisebb darabokra ágom.) Ezt is káposztával takarom, s következik az újabb tölteléksor. Az edény tetejére is káposzta kerül. Ha szárazabb húst kapok, teszek a tetjére 2 ek zsírt. Mehet még rá egy kis őrölt pirospaprika a szín kedvéért, illetve pár szem egész bors vagy egy kisebb erőspaprika. Felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ellepje. Felforralom, majd lassú tűzön 2 órát főzöm. Közben egy kevés vizet még - szükség szerint - hozzáadok.

Laktató, magyaros étel - nekem így tél elején nagyon jólesik.

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

mennyire csodás lett. én egyszer álltam neki, de még a káposztalevelek megtöltése is gondot okozott. azóta nemis kísérleteztem, pedig néha jól esne.

Bodzás Vendégház írta...

Én teljesen ugyanígy csinálom! Paradicsompürét ugyan nem a töltelékben, hanem a káposztalébe teszem, és a rizst nem főzöm elő, mert a több órás főlés alatt amúgyis belepuhul a töltelékbe.

duende írta...

Az egyik nagy kedvenc nálam is! :)
Csatlakozom Bodzazsuzsához: én is a lébe teszem a paradicsompürét és nyers rizs megy a töltelékbe.
A többi stimt!:) (Kivéve a majoránnát.)

duende írta...

Ja, egyébként nálunk ez kihagyhatatlan karácsonyi étel is. Karácsony napja előtt, 22.-én vagy 23.-án készítem el. Mert így az utolsó nagy rohanásban és fadíszítésben nem kell főzésre gondolnom, csak elő kell venni a hűtőből és megmelegíteni. Isteni étel... hiába na. :)

Felhőlány írta...

Nagyon szép az új nyitóképed! :) Nálunk is elmaradhatatlan karácsonyi étel, Mamám készíti nagy mennyiségben napokkal előtte, mindenkinek jut... :))

ZÖLDKOSÁR ∞ MEGYEBIRÓ JOLI írta...

Isteni étel főleg ünnepek környékén. Tényleg nagy mennyiségben érdemes főzni, így jut az egész családnak. Nálunk minden évben más - más főzi meg a töltött káposztát, így leveszünk egy terhet a többiek válláról. Kedves NOKEDLIS! Üzenem, ne vesződj a töltelékek csomagolásával, ha nem szeretnél. Csinálj a darált húsból szexi kétfalatnyi gombócokat és dobd a vágott káposzta közé. Nem fog szétfőni a tojás összetartja majd.

Ízlésszindróma írta...

Tavaly csináltam előszőr én is, emlékeim szerint hasonlóan és finomra sikerült, de már elkutyultam a receptet valahová, hát itt nálad ezt is megtalálom:)))

Makka írta...

Én még sosem álltam neki töltött káposztát készíteni, anyu megteszi.:) Bár már gondolkodtam rajta, hogy jó lesz elkezdeni végre.
Enni viszont nagyon szeretem kenyér nélkül csak tejföllel. Előbb kihengergetem a tölteléket a káposztából, azt megeszem külön, aztán jön jó sok tejföl a megmaradt töltelékre.

A tiédet külön szívesen megkóstolnám a csípős paprika miatt, mert itthon apu miatt nem lehet csípősre csinálni semmit, ki nem állhatja. Rajta kívül persze mindenki szereti.
Persze nemcsak ezért, a összes általad készített ételt megkóstolnám mindig.:)
Anyu is nyersen rakja bele a rizst és a paradicsompürét a lébe teszi, pirospaprikát nem használ bele egyáltalán, viszont a bőrös szaftos kis húsdarabokat ő is a töltelékek közé rakosgatja.

szepyke írta...

Egy pár évvel ezelőtt egy hatalmas óriás poszteren karácsony tájékán egy olyan tejföl reklám szerepelt, amin egy hatalmas tányér töltöttkáposzta volt, rajta egy kanálnyi tejföl. Arra is ki volt téve egy ilyen, amerre dolgozni jártam. Minden reggel úgy értem be, hogy olyan éhes voltam, úgy ettem volna egy kis töltöttkáposztát onnan a plakátról. Az egyik legjobb étel, pedig semmi trükk nincs benne, csak hát az összetevők tökéletessége... És igen, ebből csak lavornyi mennyiségben érdemes nekikezdeni!

Moha írta...

Nézz be hozzám kérlek!

Hanczur írta...

Azért az igazi töltöttkáposzta gerslivel készül. Jól esik rizzsel is, de nagymama mindig gerslivel csinálta. Az árpagyöngy meg egy kicsit haraphatóbb.

Jega írta...

A töltöttkáposztádat karácsonyra megfőzöm. Jó receptjeid vannak. Betettelek a linkjeim közé.